Skåne måste stå upp för poliserna

Trots att det dagligen rapporteras om polisens bristande resurser med underbemanning och massuppsägningar har Socialdemokraterna med Henrik Fritzon(S) i spetsen inte behandlat Liberalernas initiativärende om att säkra polisens resurser i Skåne som lämnades in den 4 april. För att inte fördröja och passivt titta på, lämnar Liberalerna idag in ett nytt initiativärende om att omedelbart behandla ärendet om att säkra polisens resurser och kräver därmed att ärendet behandlas på torsdagens sammanträde.

– Vi har inte råd att vänta, Skåne måste tydligt markera att polisen behöver mer resurser, säger Gilbert Tribo (L) gruppledare

– Det är mycket märkligt och beklagligt att Henrik Fritzon inte tar polisernas oro på allvar. Utan tillräckliga polisiära resurser hotas grunden i våra skånska samhällen. Det handlar om de skånska medborgarnas frihet och trygghet och det får vi aldrig tumma på, säger Gilbert Tribo (L) gruppledare.

Från flera håll varnas det om en allt mer pressad situation för poliserna. Exempelvis riktade Anders Schönström (S) i Malmö hård kritik mot den nuvarande organisationen och kräver fler poliser till Skåne.

– Trots att flera ledande kommunalråd riktar kraftfull kritik mot bristande resurser och behovet av en starkare polisnärvaro i Skåne är Henrik Fritzon knäpptyst. Från skånsk sida måste vi tillsammans vara tydliga mot regeringen att polisens resurser måste tryggas, säger Gilbert Tribo (L) gruppledare.

Liberalernas initiativ bifogas i sin helhet

Fakta:

Liberalerna i Region Skåne lämnade den 4 april in ett initiativ till regionstyrelsen i Skåne om att Region Skåne bör kräva av regeringen att polisens resurser i Skåne återställs till nödvändig nivå.

Flera fackliga företrädare har sedan tidigare varnat å det starkaste för att de skånska medborgarna inte kan känna den trygghet de borde när polisens arbetsbörda har svällt över och kriminaliteten låtits skena iväg.

Kristianstad ingår nu i samma polisiära område som Hässleholm, Eslöv, Ljungby och Karlshamn, och ska enligt den nya ordningen dela på sex polispatruller.

Polisens underbemanning i Helsingborg och i Malmö är speciellt allvarlig.

Uppsägningstakten bland poliser är dramatiskt hög.

Polisens förebyggande arbete och utredningar får stå tillbaka.