Louise Eklund (L)

Skåne påväg mot en ”heat or eat” situation

Regeringen har försatt skåningar i en ”heat or eat” situation. Elpriserna har nu blivit en plånboksfråga som riskerar att påverka människors livskvalitet och bostadsmarknad.

Magdalena Andersson konstaterade igår på ett EU-möte att många är oroliga över elpriserna runtom i Europa. Hon förminskar dock de lokala problemen i Sverige och riktar hellre fokus till Sydeuropa. Med andra ord nonchalerar ytterligare en Socialdemokratisk minister den verklighet Skåne och skåningarna lever i. Energiförsörjningen är ett av regionens mest kritiska problem.

Aldrig förr har svenska hushåll betalat så mycket för sin el som i dag och Vattenfall gör bedömningen att höga bränslepriser, låg nederbörd och dåligt med vind kommer fortsätta att pressa priserna uppåt under vintern.

– I september månad hade skåningar ett elbörspris på 122,7 öre per kWh i snitt medan elkonsumenter i norr betalade 56,5 öre. För skånska villaägare blir detta hutlösa summor över tid som kommer leda till att folk kan tvingas sälja sina hem eller avstå från att köpa hus, säger Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.

För villaägare i Skåne, med en årsförbrukning på 20 000 kWh, skulle det innebära en kostnad på ca 25 000 kr per år med september månads börspriser. Utöver det kommer flertalet påslag på den slutgiltiga elräkningen, inklusive moms på 25 procent. Hur höga de skånska elräkningarna kommer bli i vinter vid ytterligare prishöjningar kan endast spekuleras kring, men det kommer garanterat bränna rejält i plånböckerna.

Att prisområde 4 är mest utsatt för skenande elpriser på grund av uppkoppling mot kontinenten verkar Magdalena Andersson stå helt oförstående inför.

– Det är oerhört sorligt att Regeringen och nu Magdalena Andersson så tydligt sviker Skåne och lämnar oss åt vårt eget öde. När ska Socialdemokraterna börja ta vår situation på allvar? Det har blivit uppenbart att vi inte kan förlita oss på väder och vind. Skåne behöver sin planerbara elproduktion. Nu drabbas inte bara företagen utan även barnfamiljen. Kraftsystemet ska vara till för människor, inte tvärtom, avslutar Louise Eklund (L).

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne