Skånes första mobila närsjukvårdsteam invigs i Landskrona

Skånes första mobila närsjukvårdsteam invigs i Landskrona

Liberalerna och övriga styret står bakom skapandet av en trygg, tydlig och tillgänglig vård för patienter. Att få vård i hemmet är en del i det arbetet, dels för patientens skull, men också för att minska belastningen på akutsjukvården. Därför lanseras nu ett pilotprojekt med Skånes första mobila närsjukvårdsteam i Landskrona.

Patienter och närstående kommer att erbjudas en väg in och en sammanhållen vårdform där primärvården är navet i samverkan med övriga vårdgivare. Det kommer kunna ske en mer planerad vård för patienten, så att akutbesök kan minska och tryggheten öka.

Press välkomnas på invigning av Skånes första mobila närsjukvårdsteam

Den 16:e januari 2023 kl. 14:00

Skiftesvägen 4A, entréplan, Landskrona lasarettsområde

Projektet kommer att testas under 2023 och om resultaten är goda kan arbetssättet komma att användas runt om i Skåne. Landskrona är först ut. Det mobila vårdteamet har rollen att bedöma, planera, ordinera och utföra insatser. Verksamheten utgår fysiskt från Lasarettet i Landskrona. Två läkare och tre sjuksköterskor utgör teamets bemanning.

Verksamheten är en del av Primärvården Skåne och utgår fysiskt från Lasarettet i Landskrona. Det mobila teamet bemannas av sjuksköterskor, läkare, kurator och medicinska sekreterare i nära samarbete med övriga vårdgivare och arbetstid är mellan 8.00 – 17.00 måndag till fredag.

– Kroniskt sjuka patienter och äldre personer mår ofta bättre om de slipper åka in och ut från sjukhus. Att ge patienter möjligheten att få vård i sitt eget hem skapar inte bara trygghet för patienten utan frigör också vårdplatser på sjukhusen. Pilotprojektet i Landskrona är viktigt och en betydelsefull del i omställningsarbetet till framtidens hälsosystem i Skåne, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och förste vice ordförande i regionstyrelsen.

Gilbert Tribo

Regionråd och förste vice ordförande i regionstyrelsen