Skapa en kriskommission för tågkaoset

Skapa en kriskommission för tågkaoset

Senaste veckan och veckorna har det rått totalt kaos i den skånska tågtrafiken. Liberalerna vill därför att en kriskommission skapas för att ta fram en plan för hur tågkaoset i Skåne kan upphöra.

- Hur många trafikincidenter har vi inte upplevt senaste veckorna? Hur många tåg har inte ställts in? Hur stora förseningar har vi inte sett? Resenärer som är beroende av en dagligt fungerande kollektivtrafik för att ta sig till arbetet, studier, läkarbesök eller för att hämta barn på dagis har blivit strandsatta. Skåningarnas förtroende för kollektivtrafiken är kört i botten, säger Cristina Glad (L) andra vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Liberalerna har varnat för den eskalerande situationen i skånsk infrastruktur tidigare och väckt frågan i såväl regionstyrelsen som i kollektivtrafiknämnden, men inget eller otillräckliga insatser har gjorts. Nu har situationen nått nya värre proportioner. Det kräver handling. Det är viktigt att poängtera att eftersom järnvägens underhåll och utbyggnad är en statlig angelägenhet och att det därför är staten som fallerar i sina åtaganden och i sitt ansvar. Till dess måste Region Skåne göra sitt för att vända kaoset.

Liberalerna har idag lämnat in ett initiativärende till regionstyrelsen om att en kriskommission ska skapas med ansvariga myndigheter som tar fram en plan för hur tågkaoset i Skåne kan upphöra och hur samhällsviktiga funktioner upprätthålls i den skånska infrastrukturen.

Initiativet bifogas

För mer information: