Staten måste ta ett större ansvar för flyktingmottagandet

Folkpartiet Liberalerna lämnar idag in en motion om att Region Skåne måste se över och ta ett större grepp kring hela den samlade vården för flyktingar, eftersom Region Skåne har svårt att mäkta med det stora tryck som finns på sjukvården. Exempelvis har det nyligen rapporterats om det stora söktryck som finns på landets mottagningar för tortyrskadade.

– I Skåne finns verksamheter i Hässleholm och Malmö där väntetiden är upp till ett år för att få hjälp. Det här är endast ett av flera exempel där regionen riskerar att inte klara av sitt sjukvårdsåtagande på sikt, om inget drastiskt görs, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För att Region Skåne ska klara av det höga söktrycket som nu sker behöver Region Skåne på kort sikt utöka sin kapacitet men på längre sikt måste staten ta ett större ansvar för flyktingmottagandet.

– Staten måste ta ett större ansvar annars kommer vi inte att klara av att ge en god vård och välfärd till alla som kommer till Skåne. Region Skåne bör därför omedelbart kontakta regeringen för att få hjälp i sitt arbete med att ge en trygg vård till alla människor som flyr krigsdrabbade länder, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Trots att hälso- och sjukvårdsnämnden redan i april beslutade att uppmärksamma regeringen på detta så har styret valt att inte kontakta regeringen för att få till en diskussion om ett ökat ansvar. Folkpartiet Liberalerna kräver därför att Region Skåne skyndsamt tillskriver regeringen med syfte att regeringen tar ett större ansvar för flyktingmottagandet och ser till att kompensera Region Skåne för alla merkostnader.

– Min förhoppning är att styret tar denna viktiga fråga på allvar och ser till att snarast tillskriva regeringen om denna viktiga fråga, det är beklagligt att de redan har låtit den här frågan dras i långbänk. Våra medarbetare och människor som är i behov av vård behöver få svar på hur vi ska lösa denna ansträngda situation, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Motionen bifogas i sin helhet

För mer information:

Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden - 076 887 03 07

Vi är skåningens liberala röst som står upp för människor frihet. Vi tror på en skola som ger alla elever en chans att växa och utvecklas, där kunskap står i fokus. Satsningar på välfärd skapas bäst genom en växande ekonomi och därför behöver de välståndsbildande krafterna stå i centrum. Därför behöver skatten på arbete sänkas och utbildning löna sig bättre.