Vi välkomnar att det livsräddande nässprayet naloxon blir tillgängligt för fler

Vi välkomnar att det livsräddande nässprayet naloxon blir tillgängligt för fler

Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att stödja ett ökat tillgängliggörande av nässprayen naloxon som kan häva opioidöverdoser. Utredningen har landat i att det krävs en ny reglering, utanför hälso- och sjukvårdslagen, för att tillgängliggöra naloxon i större utsträckning än i dag.

– Vi måste få ner den narkotikarelaterade dödligheten i Sverige. För att lyckas behöver vi lägga ett större fokus på vård och skademinimering för dem som använder narkotika. Jag är stolt över att Region Skåne kommit så pass långt i synen på missbruk och nu behöver lagstiftningen följa efter, säger Gilbert Tribo (L) vice ordförande i regionstyrelsen.

Skåne var först i landet med att erbjuda naloxon till personer som missbrukar narkotika. Detta blev verklighet mycket tack vare Liberalerna som var pådrivande i frågan. Nu behöver lagstiftningen ses över.

– En viktig del i lagändringen handlar om att se till att fler grupper kan dela ut läkemedlet, till exempel anhöriga samt olika yrkesgrupper utanför hälso- och sjukvården som socialtjänstpersonal och bevakningsföretag, avslutar Gilbert Tribo (L).

För fler frågor kontakta:

Gilbert Tribo
Regionråd och förste vice ordförande i regionstyrelsen