​Åslund (FP): Starkt stöd för kameraövervakning i Spånga

​Åslund (FP): Starkt stöd för kameraövervakning i Spånga

Polisens beslut att inte överklaga Förvaltningsrättens nej till kameraövervakning vid Spånga station har rört upp känslor i stadsdelen. Folkpartiet i Spånga-Tensta startade därför en namninsamling till stöd för kameraövervakning. Nu har listorna, innehållande drygt 3100 namn, överlämnats till polisen.

-   För mig som liberal är det självklart att invånare i Spånga ska kunna känna sig lika trygga som andra stockholmare. Tyvärr är Spånga-Tenstas invånare de som känner störst oro i hela staden för att vistas på den närmaste stationen för T-bana eller pendeltåg. Den här namninsamlingen visar att polisen måste ta detta på allvar och arbeta för att kameraövervakningen kan bli av, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ledamot av kommunfullmäktige och initiativtagare till namninsamlingen.

Folkpartiet vill att polisen agerar för att möjliggöra kameraövervakning också på utsatta platser kring Spånga station som en del i det större trygghetsarbetet.

-   I Spånga-Tensta har polisen, företagare, fastighetsägare och andra goda krafter arbetat tillsammans för att öka tryggheten i stadsdelen. Det här arbetet behöver fortsätta, inte rullas tillbaka, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ledamot av kommunfullmäktige.

Fakta:

Enligt Stockholms stads Trygghetsmätning 2014 är Spånga/Tensta den stadsdel där högst andel (10 %) mycket ofta är oroliga för att vistas på den tunnelbanestation, pendeltågsstation/tvärbanestation som ligger närmast där de bor eller som avstår från att använda stationen, därför att de skulle kunna utsättas för ett brott av något slag.

Under hösten har Folkpartiet samlat in drygt 3100 namnunderskrifter invid Spånga centrum och Spånga station från människor som vill visa sitt stöd för att kameraövervakningen av utsatta platser i Spånga ska bli av. Namnunderskrifterna har nu lämnats till polisen.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 94 86