Edholm (FP): Avsiktsförklaring angående förstelärare påskriven

Daniel Schale
pressansvarig

Avsiktsförklaring angående förstelärare påskriven

Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad har tecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet i Stockholm om att fullt ut satsa på karriärreformen i samtliga av Stockholms skolor. Stockholms stad vill ge lärare möjlighet att utvecklas och göra karriär. Därför söker utbildningsförvaltningen full tilldelning av statsbidrag för att införa förstelärartjänster och lektorat inför läsåret 2014/15.

– En god löneutveckling är en förutsättning för att höja läraryrkets attraktionskraft. Karriärtjänsterna är en av flera viktiga reformer för att höja lärarlönerna och yrkets status. Det är därför positivt att parterna nu gemensamt slår fast detta i avsiktsförklaringen, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

I avsiktsförklaringen slår parterna fast att inrättandet av de nya tjänsterna ska vara en transparent process, där de lokala behoven diskuteras på skolan och fastställs i samverkan. Parterna uttalar också att en öppen och tydlig ansökningsprocess som följs av tillsättning av kvalificerade lärare är nödvändig för att säkra karriärsystemets legitimitet.

– Skickliga lärare är avgörande för elevernas kunskapsutveckling. Inför höstterminen 2014 kommer vi att tillsätta ytterligare ca 600 förstelärartjänster. Det innebär att vi totalt kommer att ha omkring 800 förstelärare anställda i stadens skolor, vilket motsvarar ungefär var tionde lärare, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).