Edholm (FP): Ge kulturgårdarna ett akut hyresstopp och en förhandlingsperson

Edholm (FP): Ge kulturgårdarna ett akut hyresstopp och en förhandlingsperson

Efter att Jakobsbergs gård tidigare i höst ställt in sina hyresbetalningar har nu även Kristinehovs malmgård tvingats göra det samma. Det betyder att deras hyresrättsliga skydd är obefintligt om Stadsholmen fortsätter att agera som en hyresvärd som inte tar särskild hänsyn till verksamheten. Därför kräver Folkpartiet att ett hyreshöjningsmoratorium för kulturgårdarna införs omedelbart samt att en förhandlingsperson tillsätts som kan lösa den akuta situationen.

- Nu, inte om en vecka eller i budgeten, krävs ett politiskt ingripande som säkerställer att verksamheterna på kulturgårdarna inte försvinner genom svältdöden, säger folkpartisten Lotta Edholm, oppositionsborgarråd.

- De här gårdarna är en del av Stockholms gemensamma kulturarv. Ett levande föreningsliv i dem är en förutsättning för att stockholmarna ska kunna besöka dem, säger folkpartisten Lotta Edholm, oppositionsborgarråd.

Utredning efter utredning har inte hittat en hållbar lösning på hur staden med dels höjer hyrorna via Stadsholmen och dels understödjer den prioriterade föreningsverksamheten genom ekonomiskt stöd via kulturnämnden.

Presskontakt: David Lindberg, 076-122 9 879