​Edholm (FP): Lärarfacken har rätt – (S) sviker skolan

​Edholm (FP): Lärarfacken har rätt – (S) sviker skolan

Både Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund kritiserar nu majoritetens budgetförslag för skolan inför år 2016. Folkpartiet liberalerna håller med facken i kritiken av de låga resursökningarna till skolan. För grundskolans del är påslagen mindre än hälften så stora som i budgeten för 2014, Folkpartiets senaste år med ansvar för skolan. Folkpartiet liberalerna menar att det finns risk att budgeten inte ger skolan de förutsättningar som krävs för att ta emot nyanlända elever på ett bra sätt.

-  Det är en skam att Socialdemokraterna år efter år låter påskina att de höjer skatten för att kunna satsa på skolan, för att sedan avstå från att göra just det. Påslagen är låga och man väljer att inte alls göra satsningar på lärares löner och arbetsmiljö, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd.

-  Det saknas extra medel avsatta för att ta emot de nyanlända elever som kommer till Stockholm trots det stora flyktingmottagandet. Istället för att göra de nödvändiga prioriteringar som nu krävs vräker de rödgrönrosa ut pengar på småprojekt och på byråkrater, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd.

Fakta:

Schablonhöjning (i procent). Siffrorna för 2014 inklusive Alliansens lärarlönesatsning från 1/7 2014

FP SS

2014 20152016
Förskola 3,4 1,82,2
Fritidshem 3,4 2,42,2
Grund (F-3) 5,7 3,11,8
Grund (4-9) 4,0 1,71,8
Gymnasium 4,6 1,91,6

I protokollet för MBL-förhandlingen avseende budget 2016 för Stockholms stad (MBL-protokoll, dnr 180-529/2015) lämnar Lärarförbundet följande uttalande:

”En uppvärdering av läraryrket förutsätter en uppvärdering i alla dokument som har möjlighet att göra skillnad för läraryrkets attraktionskraft. Inte minst i Stockholms stads budget. I budget 2016-2018 ser vi inte prioriteringar med detta fokus. Snarare ser vi återigen ökad kvantitet och luddig bredd snarare än nödvändiga prioriteringar. Lärarförbundet kan inte se att budget 2016-2018 är svaret på lärarkrisen och de utmaningar som Stockholms unga och framtid behöver.” (sid 11)

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 94 86