Edholm (FP): Riv inte tullhuset på Blasieholmen

Edholm (FP): Riv inte tullhuset på Blasieholmen

Stockholms stad och Nobelstiftelsen har i dag presenterat ett omarbetat förslag till Nobel Center. Folkpartiet är fortsatt av åsikten att tullhuset måste bevaras och att Nobelcentret måste bli ett unikt tillägg i stadsmiljön. Det nya förslaget bryter mot bägge dessa punkter.

- Tullhuset måste bevaras. Det omarbetade förslaget innebär fortfarande att tullhuset rivs. Det är oacceptabelt, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Folkpartiet har hela tiden ansett att tomten bakom Nationalmuseum är en bra plats för Nobel Center. Den föreslagna byggnaden tar dock mycket liten hänsyn till de omkringliggande byggnaderna, och är knappast det arkitektoniska tillägg som platsen förtjänar, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta

Stockholms stads rödgrönrosa majoritet och Nobelstiftelsen har torsdagen 17/9 2015 efter samrådstidens avslutande presenterat ett omarbetat Nobel Center-förslag.

Förslaget innebär fortfarande att tullhuset rivs. Folkpartiet motsätter sig därför det omarbetade förslaget.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163