Gerdes (FP): Stockholms kulturliv ska vara tillgängligt för alla

Gerdes (FP): Stockholms kulturliv ska vara tillgängligt för alla

Folkpartiet vill att kulturen i Stockholms stad ska vara tillgänglig för alla, oavsett funktionsnedsättning. Folkpartiet vill därför att kulturförvaltningen gör en översyn av stadens kulturverksamheter. Översynen ska även inkludera den faktiska möjligheten att ta del av kulturutbudet oavsett funktionshinder.

- Det räcker inte med att anpassa lokaler för att göra kulturen tillgänglig för alla. Ett tillgängligt kulturliv handlar om att ge förutsättningar för alla att också ta del av utbudet. Personer med funktionsnedsättning ska inte ständigt behöva känna ett behov av att boka långt i förväg eller vara hänvisade till ett "separat program” utan förutsättningar ska finnas att vara en museibesökare bland andra, säger Hanna Gerdes (FP), ledamot i kulturnämnden.

- Folkpartiet vill att kulturförvaltningen utreder möjligheterna att skapa permanenta multisensoriska verksamheter. Idag utformas konstmuseer och konstinstitutioner ofta som monosensoriska platser helt vigda åt det visuella - det blir inte helt sällan miljöer som exkluderar personer med till exempel synnedsättning. Om det går att göra i städer som London och New York går det så klart också i Stockholm, säger Hanna Gerdes (FP), ledamot i kulturnämnden.

Fakta

Folkpartiet har lämnat i en skrivelse till Stockholms stads kulturnämnd. I skrivelsen vill Folkpartiet:

- Att kulturförvaltningen ges i uppdrag att göra en översyn av stadens kulturverksamheter ur ett tillgänglighetsperspektiv . Denna översyn ska inkludera inte bara den fysiska tillgängligheten hos olika kulturinstitutioner utan även den faktiska möjligheten att även ta del av institutionernas utbud oavsett funktionsvariation

- Att kulturförvaltningen ges i uppdrag att utreda möjligheterna att i stadens kulturverksamheter skapa permanenta multisensoriska verksamheter som möjliggör att personer med synnedsättning, hörselnedsättning och andra funktionsvariationer kan ta del att utbudet på mer lika villkor.

Skrivelsen bifogas detta pressmeddelande.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163