​Jönsson (FP): Rädda Jakobsbergs gård!

​Jönsson (FP): Rädda Jakobsbergs gård!

Jakobsbergs gård, med anor från 1700-talet, hotas av nedläggning. Personalen har sagts upp och situationen är akut. Folkpartiet kräver nu att staden agerar för att rädda gården.

- Jakobsbergs gård är en oerhört viktig mötesplats för föreningslivet. Stora värden går till spillo om verksamheten skulle upphöra, säger Jan Jönsson (FP), vice ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd.

Situationen beror på en höjd hyresnivå från hyresvärden Stadsholmen AB. I en skrivelse till Skärholmens stadsdelsnämnd begär Folkpartiet och övriga Alliansen att nämnden skyndsamt tillskriver ytterstadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V), tillika ordförande i Stadsholmen, och kulturborgarrådet Roger Mogert (S), för att höra vad de tänker göra.

- Ann-Margarethe Livh (V) måste agera akut för att gården ska överleva. Till hösten kan gårdens verksamhet redan vara borta, säger Jan Jönsson (FP), vice ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd.

Fakta

Jakobsbergs gård i Bredäng har anor från 1700-talet och hyr ut lokaler till föreningar, privatpersoner och företag. Gården ägs av Stadsholmen AB, som är ett av Stockholms stads bostadsbolag. Ann-Margarethe Livh (V) är ordförande i Stadsholmen.

Folkpartiet och Alliansen vill att staden agerar akut för att rädda gårdens överlevnad. Alliansens skrivelse bifogas detta pressmeddelande.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163