De rödgröna i både staden och regionen har haft snart ett år på sig att lösa den här frågan, säger Jan Jönsson (L)

Jönsson (L): Att stänga ned tunnelbanan ens en dag är oacceptabelt!

Den 22 september börjar Stockholms stad provpåla vid Slussen, trots att staden inte är överens med regionen om hur de ska hantera säkerheten för tunnelbanan. SL svarar nu med att stänga av tunnelbanetrafiken över Söderströmsbron i fyra dagar. Liberalerna i Stockholms stad anser att båda de rödgröna styrena i Stadshuset och Regionhuset agerar extremt oansvarigt och att de tillsammans måste hitta en lösning snarast.

–Det går knappt att överblicka vilka enorma konsekvenser det skulle få för hela Stockholm om SL kapar tunnelbanan på mitten. Allt det här bara för att de rödgröna styrena i staden och regionen vägrar prata med varandra, säger Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

Varje vardag passerar 45 000 resenärer i timmen under rusningstrafik. Slussen är en knytpunkt, både för de som ska vidare med tunnelbana och de som ska vidare med bussar eller pendelbåtar. Det blir konsekvenser för hundratusentals stockholmare om Slussen stängs av i fyra dagar och många kommer inte att kunna ta sig fram till arbetet.

–De rödgröna i både staden och regionen har haft snart ett år på sig att lösa den här frågan, men uppenbarligen har finansborgarrådet Wanngård (S) och finansregionrådet Hadzialic (S) låtit politisk prestige gå före att sätta sig ner och lösa problemen så att människor kan ta sig till sitt arbete och hem igen på ett rimligt sätt, säger Jan Jönsson (L), som själv bor i Bredäng och är beroende av att kollektivtrafiken fungerar.

Liberalerna i Stockholms stad har under flera år påtalat behovet av en oberoende granskning av stora projekt i staden, även under förra mandatperioden. Om tunnelbanetrafiken mellan Slussen och Gamla Stan stängs av blir det ytterligare ett av många exempel på hur kostnaden för Slussenbygget skenat och hur brister i politik och förvaltning går ut över medborgarna. Stoppet i sig måste undvikas till varje pris, och det behövs externa granskare för att se till att Stockholms stad inte hamnar i den här situationen igen.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.