Sjöstedt (FP): El Sistema till Stockholm

presschef

Sjöstedt (FP):
El Sistema till Stockholm

Musikundervisningsformen El Sistema införs i Stockholm. Kulturnämnden beslutade 16/4 2013 att den prisbelönta verksamheten ska påbörjas i Husby, Bredäng och Skärholmen. Verksamheten genomförs i samarbete med bland annat Berwaldhallen.

- El Sistema kommer att bli ett viktigt komplement till Kulturskolans verksamhet. Men El Sistema handlar om så mycket mer än bara musikundervisning. Målet är att med musiken som verktyg lyfta barn i socialt utsatta områden, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Samarbetet med Berwaldhallen och Radiokören garanterar att verksamheten håller en hög kvalitet. Detta innebär också att eleverna får förebilder från vuxenvärlden. Det är lätt att förstå varför El Sistema är en sådan framgångssaga, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Fakta:
Undervisningsformen kommer ursprungligen från Venezuela. Upphovsmannen José Antonio Abreu belönades med Polarpriset 2009 för sitt arbete med El Sistema. El Sistema bygger på idén om att använda musik som verktyg för social, kulturell och mänsklig utveckling. Verksamheten ska ge unga i socioekonomiskt utsatta områden tillgång till förebilder och kontakt med ett professionellt kulturliv.

Stockholms stads kulturnämnd fattade 16/4 2013 beslut om att införa El Sistema i Stockholm. Närmare 5 miljoner avsätts årligen under en treårsperiod för verksamhet i Husby, Bredäng och Skärholmen. Det finns platser för 200-250 barn i åldrarna 6-8 samt 40-50 barn i förskolan. Satsningen sker i samarbete med Berwaldhallen/Sveriges Radios symfoniorkester och Radiokören.