Sjöstedt (FP): Stadion blir damallsvensk matcharena

presschef

Sjöstedt (FP):
Stadion blir damallsvensk matcharena

Från och med årets fotbollssäsong träder Svenska Fotbollförbundets arenakrav för spel i damallsvenskan i kraft. Fastighetskontoret och kulturförvaltningen har genom en helt ny bänklösning hittat ett sätt för Stockholms stadion att uppfylla kraven, utan att detta inkräktar på byggnadsminnesförklaringen. Nu kan det spelas damallsvensk fotboll på Stadion.

- Nu uppfylls Stockholms stads mål om att göra Stadion till en arena godkänd för damallsvensk fotboll. Från och med nästa säsong har Stockholm två arenor som uppfyller fotbollsförbundets högt ställda krav, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Den lösning som fastighetskontoret och kulturförvaltningen har arbetat fram tar oss ett steg närmare en jämställd idrott. Att göra det möjligt att spela damallsvensk fotboll på vår kulturminnesmärkta stadion är en vinst för både fotbollen, stockholmarna och kulturen, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Fakta:

Från och med fotbollssäsongen 2014 träder Svenska Fotbollförbundets arenakrav för spel i damallsvenskan i kraft. Bland annat ställs krav på läktarna om att stolarna ska förses med ryggstöd. Det har tidigare varit svårt att hitta en lösning på detta, som inte kolliderade med byggnadsminnesmärkningen av Stockholms stadion.

I samarbete med arkitektkontoret MER har Stockholms stads fastighetskontor utformat en lösning där fasta bänkar förskjuts i djupled på ett sådant sätt så att totaldjupet på gradängen kan nyttjas för ryggstöd samtidigt som benutrymmet för personen bakom är acceptabelt. Lösningen har accepterats av fotbollsförbundet och Länsstyrelsen har gett staden tillstånd till provmontage av nya bänkar med ryggstöd.