Stockholms stad rensar ut oseriösa och kriminella HVB-aktörer

Stockholms stad har det senaste året kvalitetssäkrat - och även kartlagt ägarstrukturerna för - de HVB-aktörer som staden köper tjänster av. I ett av fallen har ramavtalet med en av stadens leverantörer för HVB- och missbruksvårdstjänster sagts upp och det har framkommit uppgifter som gör att staden ska fortsätta granska två andra företag. I en intervju med Dagens Nyheter berättar socialborgarrådet Jan Jönsson närmare om de åtgärder som staden har vidtagit.

- Ansvarslösa aktörer måste hållas borta från våra mest utsatta barn och unga. Vi har de senaste månaderna granskat missförhållanden på några företag och vidtagit åtgärder för att avbryta avtal och samarbeten med dem, så att de placerade barnen verkligen får den omsorg de behöver, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

För att komma åt dessa oseriösa och kriminella aktörer behövs åtgärder även på nationell nivå. Ett nationellt varningssystem för de HVB-hem och stödboenden som har granskats, måste inrättas. Det behövs också bättre rutiner för informationsutbyte, så att socialtjänsten blir informerad om polisen har misstankar om att ett företag eller familjehem inte sköter sitt uppdrag så att barnen far illa.

- När samhället tar över vårdnaden ska den vara en god förälder, så att våra mest utsatta barn och unga får den trygga uppväxt som de har rätt till. Det kräver åtgärder både på nationell och på kommunal nivå. Jag kommer att fortsätta ha den här frågan allra högst på min politiska agenda, säger Jan Jönsson (L).

___________________________________________________________________________

De åtgärder som stadens olika förvaltningar har vidtagit under vintern och våren är:

Stadsdelsförvaltningarna

• Avvikelserapportering/Lex Sarah

• Uppföljning av berörda individer

• Kontakt med verksamhetsföreträdare

• Polisanmälan

• Avbrutna placeringar

• Överflyttning av familjehem från berörda privata företag till egen regi

Stadsledningskontoret

• Granskning av företag och personer med betydande inflytande relaterade till företagen

• Kontakt med polisen för ökade möjligheter till överlämnande av information

• Kontakt med IVO

Socialförvaltningen

• Information till stadsdelsförvaltningar

• Särskilda uppmaningar till stadsdelsförvaltningarna

• Översyn av aktuella ramavtal

• Särskild informationsinhämtning inför eventuella åtgärder mot berörda företag

• Hävning av avtal

• Översyn av stadens organisation för avtalsuppföljning

Några bakgrundsfakta

År 2020 inkom totalt 35 035 anmälningar om oro för barn och ungdomar till Stockholms stads socialtjänst, och 20 102 utredningar inleddes. Totalt var 2 044 barn eller unga någon gång under 2020 placerade i heldygnsvård. Den vanligaste placeringen var jourhem (817 st) följt av familjehem (622 st). 307 individer var placerade på HVB-hem, 193 på stödboende, 97 på §12-hem och 8 st på skyddat boende.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.