Socialborgarråd Jan Jönsson (L)

Stockholmsbarnen som placeras på HVB-hem får det bättre

I budgeten för 2022 satsar den grönblå majoriteten på att förstärka granskningen av företag som äger de HVB-hem som staden har avtal med.

- För att förhindra att människor som sysslar med organiserad brottslighet tar sig in i välfärden kommer vi att anställa nya medarbetare med juridisk kompetens för att granska HVB- och jourhemmens ägarstrukturer. Vi måste stoppa kriminella aktörer som försöker utnyttja barn och unga för att håva in pengar, säger Jan Jönsson, socialborgarråd (L) i en kommentar till den stärkta granskningen.

Staden kommer också ställa tydligare krav på att HVB-hemmen följer upp barnens och ungdomarnas skolresultat, deras hälsa och tandvård på ett bättre sätt än vad som har gjorts tidigare.

Forskning visar att placerade barn har för dåliga kunskapsresultat i skolan och att hälso- och tandundersökningar görs alltför sällan på placerade barn. Detta har lett till att många placerade barn inte har godkända betyg när de går ut skolan, och många av dem har både dålig hälsa och dåliga tänder.

- Stockholms stad ska vara den bästa föräldern till barn som har omhändertagits. Det innebär att socialsekreterarna måste ställa tydligare krav på HVB- och jourhemmen, så att de tar hand om alla aspekter av de omhändertagna barnens liv. Barnens skolresultat och deras hälsa har försummats och därför ställer staden nu krav på att detta ska följas upp och bli bättre, säger Jan Jönsson.

I det förebyggande arbetet mot kriminalitet lägger staden stort fokus på att komma in tidigt med insatser för att stötta barn i riskzon. Men ibland har det gått så långt att det inte finns något annat alternativ än att se till så att dessa barn och ungdomar får byta miljö och komma ifrån sina destruktiva nätverk.

Staden satsar nu extra pengar för att kompensera stadsdelar med utsatta områden som har stora kostnader för placeringar av ungdomar som riskerar att dras in i gängkriminalitet.

- Barn och unga som riskerar att dras in i gängkriminalitet behöver komma bort ifrån destruktiva och kriminella miljöer. Därför utökas stadens skyddsfond från 25 till 35 miljoner, så att stadsdelarna ska kunna skydda fler barn och unga från att dras in i kriminella gäng, säger Jan Jönsson.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.