Unik byggnad ger samverkanscentral, ny brandstation och 1 200 nya arbetsplatser på Kungsholmen

Kultur- och fastighetsroteln, Stockholms stad
Kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP)

Finansroteln, Stockholms stad
Ordförande Storstockholms brandförsvar och exploateringsnämnd Joakim Larsson (M)

Unik byggnad ger samverkanscentral, ny brandstation och 1 200 nya arbetsplatser på Kungsholmen

Stockholms stad presenterar i dag planerna för en unik byggnad på Kungsholmen med Stockholms första takpark, en samverkanscentral, en ny brandstation och sammanlagt 1200 nya arbetsplatser. Byggnadens namn blir Park1.

Syftet med den nya samverkanscentralen är en närmare samordning av polis, ambulans, brandkår och trafikledning för att förbättra tryggheten för regionens invånare.

– Med den här byggnaden bidrar vi både till en tryggare region och till utvecklingen av Stockholms stadsmiljö. Genom att anlägga Stockholms första takpark visar vi att det finns många sätt att se till att Stockholm fortsätter att vara en grönskande stad, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

– Det är bra att vi kan använda den här tomten för så många viktiga funktioner. Här får vi en högteknologisk samverkanscentral och en toppmodern brandstation samtidigt som vi utvecklar en snabbt växande del av innerstaden med kontor, restauranger och en park 60 meter över marken, säger borgarrådet Joakim Larsson (M), ordförande i exploateringsnämnden.

– Huvudstadsregionen måste vara bäst i klassen på krishantering. Utgångspunkten är samverkan i vardagen och utifrån det bygger vi vår krisberedskap.  De aktörer som samlokaliserar sig kommer att kunna bidra till en effektivare larmhantering och informationsutbyte till nytta för regionens invånare, säger Hans Spets, försvarsdirektör vid Länsstyrelsen i Stockholms län.

Imorgon tisdagen den 5 februari inleder stadsbyggnadskontoret samråd för den framtagna planförslaget. Byggstart kan ske tidigast 2014, vilket skulle innebära inflyttning under 2016.

För högupplösta bilder på fastigheten samt mer information se www.stockholm.se/park1

Presskontakter:
För kontakt med Madeleine Sjöstedt (FP): Ulrika Frändén, pressansvarig, 076-12 29 397
För kontakt med Joakim Larsson (M): Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202.
För kontakt med Hans Spets: Olle Castelius, presschef länsstyrelsen, 076-785 45 50