LIBO finalist till årets energi- och klimatpris

I höst delar Länsstyrelsen ut Örebro läns energi- och klimatpris. Priset delas ut årligen till personer eller organisationer som inspirerat eller varit föredöme för insatser som lett till minskad klimatpåverkan, energieffektivisering eller ökad användning av förnybar energi. Bland finalisterna i år står LIBO med sina träbyggnader på Kvarteret Gåsen, Bergsparken och Golfboendet. Motiveringen lyder:

LIBO har under 2019 färdigställt flera träbyggnationer i olika stilar. Att bygga i trä är verkligen i tiden men är långt ifrån ett självklart val i svenska kommuner idag. Med detta modiga val av material har LIBO visat att bygga i trä inte kostar mer än att bygga i betong och stål, de har visat att träbyggnader kan se ut på olika sätt för att passa in i olika stadsmiljöer och framförallt har valet av material gett flera klimatvinster. Trä är det enda byggnadsmaterialet som är förnybart. Att bygga trähus innebär radikalt lägre koldioxidutsläpp än traditionellt byggande.

Nomineringen till energi- och klimatpriset stängde den 12 mars och fyra finalister har valts ut. Vem som vinner priset avslöjas den 30 oktober på Handelskammaren Mälardalens Promotionmorgon.