Höstens böcker från Libris bokförlag

Höstens böcker från Libris bokförlag

Höstens böcker handlar om flyktingars väntan på ett liv, mindfulness 2.0, hur man sätter gränser och om varför vänskap är så viktigt. Nedan följer ett axplock av höstens titlar men ladda ner katalogen för att inte missa några pärlor! Vill du ha den i fysisk form, beställa recensionsexemplar eller om du har intervjuförfrågningar kontakta minna.jonsson@libris.se, 076-5038410.

Brian Draper – Soulfulness utg. 14/9 (Sverigebesök!)

Den brittiske radioprofilen och författaren Brian Draper kommer till Sverige i samband med utgivningen av hans bok Soulfulness och bokmässan i Göteborg.

Mindfulness är idag ett populärt men också kritiserat begrepp. Många har funnit hjälp av mindfulness då det både är lätt att förstå och praktisera. Brian Draper anser att mindfulness är ett bra redskap för att få ett lugnare liv med minskad stress men han tror samtidigt att det finns en risk att det används fel. Att övningarna bara är ett sätt att bli tillfälligt närvarande för att man sedan återgår till ett stressat liv. I så fall ger inte mindfulness någon långsiktig förändring. Brian Draper utmanar i Soulfulness oss att inte bara vara mindre stressade då och då, utan att våga gå vidare och skapa ett mer närvarande liv – hela tiden. Draper uppmanar läsaren att fortsätta vägen som leder till mindfulness för att längre fram nå soulfulness – ett ständigt närvarande liv.

Owe Wikström – Från ett cafébord i Paris, utg. 23/8

Owe Wikström är professor i religionspsykologi, författare (till bland annat Det bländande mörkret, Långsamhetens lov) och en regelbunden krönikör i dags- och veckopress och en återkommande radioröst i Sveriges Radio P1.

I sin nya bok Från ett cafébord i Paris låter Owe Wikström världsmetropolen Paris utgöra kuliss och fond till en djupdykning i tre av livets mest centrala teman: vänskap, livsleda och samtal. Vad är vänskap egentligen, och hur förhåller den sig till förälskelse, arbetsrelationer och den stora kärleken? Hur hanterar vi de drag av meningslöshet och tristess som tycks inbyggda i livet? Vilka problem uppstår när vi så ofta tar till konsumtion som en flykt mot vår tomhet och leda? Och varför fyller samtalet och det poänglösa småpratet ett så avgörande behov i mänskligt samspel?

Doris Dahlin & Per-Erik Åström – I väntan på besked utg. 18/9

I det gamla fängelset i Härnösand bor nu 400 asylsökanden. Barn, ungdomar, familjer och ensamstående som har flytt för sina liv, som inte vet om de får stanna. På fångarnas forna rastgård, strax intill den gamla fängelsemuren, leker nu barn. Fönstren har fortfarande galler.

Författaren Doris Dahlin och fotografen Per-Erik Åström åker i boken I väntan på besked tillbaka till sin gamla hemstad för att berätta om vad som sker i Sverige idag. I Härnösand, men också på många andra liknande platser. Där finns främlings- och förändringsrädsla, men även en stor hjälpsamhet, ett ömsesidigt givande och tagande. Men framför allt vill de förmedla porträtt av de människor som har kommit nya till Sverige, berättelser bortom de fördomar som kan finnas.

Britta Hermansson – De vi ville bli utg. 20/9

De vi ville bli är en gripande berättelse om modet att sträcka sig vidare, hoppas på hoppet och våga tro. Det går att sörja det som inte blev, men också bearbeta det som har hänt och sedan möta det liv som blir. Sorgen är Britta Hermanssons första språk, men behöver inte bli det sista.

Britta finns till för att hennes storebror Sven är död. Han drunknade i ett dike en vårdag mindre än ett år innan hon föddes. Men det pratar de aldrig om där hemma. Fast sorgen finns där ändå. Sorgen över att leva istället för någon annan höll på suga ut all glädje ur Britta Hermanssons liv under många år. Men nu har hon bestämt sig för att ta sig vidare.

Maggan Hägglund & Doris Dahlin – Hitta din känslostyrka utg. 20/9

I den oerhört populära boken Drunkna inte i dina känslor skrev Maggan Hägglund och Doris Dahlin om högkänslighet. Boken har blivit en verklig ögonöppnare för många människor som känner igen sig i den personlighetstypen.

I sin nya bok Hitta din känslostyrka skriver de om det viktiga och svåra med att vara högkänslig, starkskör eller sensitivt begåvad - och att sätta gränser. Det är en bok om att lära sig att säga nej på ett bra sätt och att hitta balansen mellan att freda sitt eget område och dela livet tillsammans med andra.

Vibeke Olsson – Som ett träd i skogen, utg. 5/10

Vibeke Olsson debuterade som 17-åring med ungdomsromanen Ulrike och kriget. Sedan dess har hon skrivit ett 20-tal historiska romaner och är en välkänd arbetarförfattare. För sina böcker om Bricken har Vibeke fått flera litterära utmärkelser. Nu kommer den sjätte boken, Som ett träd i skogen och Bricken fyller femtio.

Det har gått många år sedan storstrejken 1879. Då var Bricken 11 år, nu är hon 50 år, och inte har hon glömt. Nu har det stora världskriget pågått i snart fyra år. Hemma i Svartvik används åter sirapsvatten till gröten, mjölken är för dyr. Men bolaget har framtidstro. De bygger högbanor i trädgården och en stor ny skola. Bricken och hennes familj har fått flytta in i ett rum och kök –rum med kakelugn och broderat band i spjällsnöret. Där bor hon, Elvira, Isak och minstingen Edvin. Men till 50-årskalaset i kapellet kommer de alla, barn och barnbarn.