Soulfulness - ett liv utöver mindfulness

Soulfulness - ett liv utöver mindfulness

I en tid då stor stress i vardagen är något som ständigt förekommer i många människors liv är det inte konstigt att mindfulness har blivit så populärt. Men räcker det? Den brittiske föreläsaren och radioprofilen Brian Draper utmanar oss att gå ett steg längre där målet är att vara ständigt närvarande. Han kallar det Soulfulness. Nu kommer boken med samma namn på svenska!

”Det är lätt att vi fokuserar så mycket på vad mindfulness kan ge oss att vi reducerar processen till en sorts självhjälps-quickfix, eller till och med ett redskap som vi själva kan dra nytta av just när vi behöver det som mest. I värsta fall kan vi manipulera mindfulnessmetoden till att tjäna vårt ego. Vi kan till exempel ta den till hjälp för att hålla stressnivån i schack medan vi klättrar över andra hela vägen upp till toppen.” Ur boken

Brian Draper menar inte att mindfulness är, eller behöver vara något dåligt. Men med hjälp av Soulfulness vill han utmana oss att skapa en mindre stressad tillvaro. Att istället för att med hjälp av mindfulnessövningar vara mer närvarande då och då – leva ett ständigt närvarande liv. Detta och hur man tar sig dit redogör Brian Draper för i sin bok, Soulfulness.

Sverigebesök! Brian Draper besöker Sverige i samband med bokmässan i Göteborg 28/9-29/9.

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar kontakta minna.jonsson@libris.se, 076-503 84 10