Blodomloppet 25-årsjubilerar med 18 000 deltagare

Blodomloppet 25-årsjubilerar med 18 000 deltagare

Utan blodgivarna stannar sjukvården. För att sprida budskapet om blodgivning arrangeras Blodomloppet runt om i landet. 13 och 14 juni kommer det 25-årsjubilerande loppet till ett sommarfagert Djurgården med 18 000 deltagare.

Varje dag används cirka hundra liter blod inom sjukvården i Stockholms län. Blodgivarna är viktiga för att sjukvården ska fungera. Blodomloppet firar i år sitt 25-årsjubileum. Det startade i Stockholm och Göteborg, nu arrangeras loppet på 17 orter runt om i landet. I fjol deltog totalt över 112 000 personer i folkfesten.
– Det är ett viktigt evenemang som skapar uppmärksamhet för blodgivning. Vi behöver ständigt fylla på med nya blodgivare och detta är ett bra tillfälle att nå ut till många, berättar Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig Blodcentralen Stockholm.

På plats vid loppet finns möjlighet att anmäla sig som blodgivare och få veta hur man kan hjälpa till att sprida budskapet om blodgivning. Torsdagen den 14 juni firas dessutom Internationella Blodgivardagen.

Många företag passar på att göra Blodomloppet till en härlig personalaktivitet, med löpning eller promenad längs den vackra banan – följt av en picknick i gröngräset.

Djurgården Hockey och Folktandvården
Djurgården Hockey är en av de organisationer som gör en teambuildingaktivitet av Blodomloppet. Dam- och herrlaget, tillsammans personalen på kansliet bildar totalt tio lag!

– Djurgården Hockey kommer med både dam- och herrelit. Lukas Vejdemo har varit bäste hockeyspelare på 5 km två år i rad, vi får se vem som är snabbast i år, säger Jessica Falkman, projektledare för Blodomloppet Stockholm.

Några andra är Folktandvården, som varje år har cirka 250 löpare med under Blodomloppets två dagar.

– Många ser verkligen fram emot de här dagarna, medarbetarna uppskattar att träffas under andra former än de vanliga och det är en aktivitet att samlas kring, säger Elisabeth Cedergren på HR-avdelningen på Folktandvården Stockholm.

Vissa distanser och starttider är fulltecknade, men till andra går det att anmäla sig på plats ute på Djurgården, det finns lediga startplatser båda dagarna.

Datum: 13 och 14 juni
Distanser: 5 och 10 km