Foto: Peter Holgersson

Charlotta Fougberg bästa svensk i Rosa Bandet-loppet

Det första Rosa Bandet-loppet (fd. Lidingö Tjejlopp) har avgjorts. Det är TCS Lidingöloppshelgens sista lopp och går i tuff terräng på TCS Lidingöloppets sista mil. Loppet genomfördes i kanonväder och loppet vanns av Sylvia Kiberenge, Kenya, på tiden 34:51.

När startskottet gick fick en grupp på 8 löpare en lucka men tempot var ganska lugnt. Halvvägs in i loppet vid Abborrbacken satte Gudeta Bekelech, Etiopien, fart. Det var inte många som orkade hänga på och storleken på tätskaran minskade succesivt. När två kilometer återstod fick Bekelech och Kiberenge en större lucka. Ju närmre sista kilometerskylten kom ju högre blev tempot. Kiberenge var den som drog det längsta stråt och kunde segla iväg sista kilometern och var ohotad på upploppet. Segertiden skrevs till 34:51 och det var 8 sekunder före Gudeta Bekelech (34:59). Trea i mål var Kidsan Alema, Etiopien, på tiden 35:30. Fjolårsvinnaren Webelam Ayele, Etiopien, sprang in på en fjärde plats med tiden 35:40..

Charlotta Fougberg , Ullevi FK, som debuterade på Lidingö, knep en femte plats efter att inte riktigt orkat gå med rycken som kom i Abborrbacken. Charlotta sa att hon hade en bra känsla hela loppet och var nöjd med dagen. Den kuperade banan passade Charlotta bra tyckte hon själv. Tiden, 35:43, som hon sprang i mål på var den fjärde bästa svenska tiden på banan. Hemmalöparen Sofia Öberg, IFK Lidingö Friidrott, kom på en nionde plats på tiden 37:59.

1 34:51 Sylvia Kiberenge Kenya
2 34:59 Gudeta Bekelech Etiopien
3 35:30 Kidsan Alema Etiopien
4 35:40 Webelem Ayele Etiopien
5 35:43 Charlotta Fougberg Ullevi FK
6 35:53 Alemi Tsegaye Etiopien
7 36:57 Boneshi Tamene Etiopien
8 37:42 Ruth Wangui Mutheei Kenya
9 37:59 Sofia Öberg IFK Lidingö Friidrott
10 38:49 Frida Aspnäs Spårvägens FK

Alla resultat hittar du här: www.tcslidingoloppet.se/sv/ResultatLL/sondag

Anmälan till 2017 öppnar 30 september 2016! Välkomna åter 22-24/9 2017

Regioner

Arrangör: TCS Lidingöloppet som arrangeras av IFK Lidingö Skid- & Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrottsklubb arrangerar förutom TCS Lidingöloppet, även TCS Lidingöloppet 15, Rosa Bandet-loppet, Lidingö På Gång, TCS LidingöRuset, TCS LidingöRullet, TCS Lilla Lidingöloppet och Knatteloppet under Lidingöloppshelgen den 23-25/9 2016. Utöver det arrangerar organisationen även Vårhelgen 5-7/5 2017 med Lidingöloppet Ultramaraton, Vårmilen och Lidingöloppet MTB. Övriga året arranegras också Blodomloppet (i Stockholm) och Lidingöloppet on Tour. Under 2014 arrangerades även Europas största millopp Stockholm Tunnel Run.

www.tcslidingoloppet.se | www.blodomloppet.se | www.ultra50k.se | www.lidingoloppetmtb.se

www.facebook.com/lidingoloppet | www.twitter.com/LL_Officiell | www.instagram.com/lidingoloppet

Krister Svensson

Presskontakt Generalsekreterare 076-768 91 65
Felix Östlund

Presskontakt Marknadsansvarig 0707143377

Världens största terränglopp. En utmaning för alla med naturen som arena!

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras under den sista helgen i september varje år på Lidingö. Under helgen pågår inte mindre än 10 lika löpartävlingar med mängder av olika klasser. Det största och mest välkända loppet är TCS Lidingöloppet som är 30 km terränglöpning, med start på Koltorps Gärde och målgång på Grönsta Gärde. Lidingöloppet har arrangerats varje år sedan 1965.

Lidingöloppet är en del av En Svensk Klassiker. Under helgen arrangeras även TCS Lidingöloppet 15 som ingår i Halvklassikern och Rosa Bandet-loppet som ingår i Tjejklassikern samt Kortklassikern. Lidingöloppet ägs och arrangeras av de två idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott.

Utöver Lidingöloppshelgen arrangerar Lidingöloppet även följande lopp:

-Vårmilen sista helgen i april
-Blodomloppet Stockholm, 5/10 km löpning/gång på Djurgården i mitten av juni

Lidingöloppet