Klassisk idrottstradition tillbaka

Klassisk idrottstradition tillbaka

I år kommer den traditionella TCS Lidingöloppshelgen tillbaka för första gången sedan pandemin började. Nytt för i år är att helgen startar med en lagtävling där lag om tre personer tävlar och springer fem kilometer var. Under den klassiska sista helgen i september körs hela elva lopp på tre dagar.

Som kickoff för årets löparsäsong arrangerar Lidingöloppet redan på lördag den 30 april tävlingen Vårmilen. En vårupptakt som i år för första gången får sällskap av ett femkilometerslopp. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Vi vill sätta Sverige i rörelse igen och uppmuntrar alla att ge sig ut i skogen för att njuta av en löptur. För att locka fler till bättre hälsa drar vi i gång löparsäsongen redan nu med Vårmilen. Vi märker också att fler företag vill jobba mer aktivt med att förbättra sina anställdas hälsa. Därför lanserar vi nu en lagtävling under Lidingöloppshelgen där man kan tävla både med och mot sina kollegor eller kompisar, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Vårpepp med vårlopp

Många svenskar börjar nu ge sig nu ut i motionsspåren som snabbt blir fulla av löpare med vårspring i benen. Alla med samma mål, att på ett enkelt, hållbart och naturligt sätt förbättra sin hälsa för att komma i form till sommaren eller olika löparlopp.

– Vårmilen ska fungera både som en morot för de som har svårt att komma i gång efter pandemin och för de som vill känna vilken form de har efter vintersäsongen. Dessutom är det en trevlig familjeaktivitet för alla som har barn som är minst elva år och vill föra över sina goda vanor till nästa generation, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Seedingsgrundande

Vårmilen är ett omtyckt inslag i TCS Lidingöloppets utbud av lopp och återkommer nu på tävlingsschemat. I år med en femkilometersvariant som nyhet för att locka fler ovana löpare. Loppen genomförs på lördag den 30 april med start och mål på Lidingövallen. Den längre banan går söder om Kyrkviken, vidare ut mot Kottla och Koltorp för att sedan återvända till Lidingövallen via Ekholmsnäsbacken. Det vill säga samma sträckning som tidigare. lidingoloppet.se/sv/site/varmilen

Under 2020 arrangerade TCS Lidingöloppet ett elitlopp för utvalda damer och herrar och under 2021 spreds arrangemanget ut och blev TCS Lidingöloppsveckan för att ta höjd för pandemirestriktioner. Dessutom arrangerade TCS Lidingöloppet digitala varianter av loppen.

Vårmilen 10 km är seedningsgrundande för TCS Lidingöloppets olika lopp.

Anmälan

Här kan du anmäla dig till Vårmilen 5 och 10 kilometer den 30 april (från 150 kronor): https://www.lidingoloppet.se/sv/site/varmilen/

Här kan man anmäla sig och sina vänner eller kollegor till den nya lagtävlingen under Lidingöloppshelgen (200 kronor per person): https://www.lidingoloppet.se/sv/Site/tcs-lidingoloppshelgen/lopp/lidingo-pa-gang/

Fakta om TCS Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras på Lidingö den sista helgen i september och är en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter där det även finns möjlighet att springa distanserna 4, 5, 10 och 15 km.

TCS Lidingöloppshelgen består av en rad olika lopp för både unga och gamla, elitidrottare och motionärer. I den ingår TCS Lidingöloppet 30, TCS Lidingöloppet 15, Rosa Bandet-loppet, TCS Lidingöruset, TCS Lidingörullet, TCS Lidingöfemman, TCS Lidingöloppet Junior & Veteran, Lidingö Skolstafett, TCS Lilla Lidingöloppet och TCS Lidingö Knattelopp. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott. www.tcslidingoloppet.se

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef, TCS Lidingöloppet,
070-670 55 40, fredrik.montgomery@lidingoloppet.se