Utred bara det som behövs utredas, tack!

Utred bara det som behövs utredas, tack!

Regeringen har aviserat ännu en apoteksutredning. Ända fram till förra året hade vi en annan sådan som hette Läkemedels- och apoteksutredningen – den höll på i fyra år och levererade fyra tjocka böcker med texter och förslag. Långt ifrån allt som den föreslog är ännu färdigberett.

Så behövs det då verkligen en ny utredning? Ja, det beror ju helt och hållet på vad den är tänkt att titta på. Och det ska inte läggas tid och kraft på att utreda sådant som redan är väl genomtröskat.

LIF har i en skrivelse till Socialdepartementet spaltat upp de aktuella frågorna, och alla restposter från den tidigare utredningen. Vi listar där vad som är kvar att göras från den tidigare utredningen, vad vi anser bör utredas i den nya, och kanske viktigast vad som inte behöver utredas.

Det finns en rad frågor som redan utretts i Läkemedels- och apoteksutredningen och som absolut inte behöver utredas på nytt. Vissa angelägna frågor har också fått en tillfredsställande lösning den senaste tiden. En sådan lösning är att LIF och Apoteksföreningen har utvecklat en lagerstatusfunktion på Fass.se som ger kunder möjlighet att se vilka apotek som har en viss medicin i lager. En annan sådan är att staten har infört ett glesbygdsstöd för att säkra apotekstillgången i glesbygd. Dessa frågor är således hanterade och behöver inte utredas igen. Samma sak gäller det generiska utbytessystemet med ”periodens vara”. Systemet må vara ganska komplicerat, men det har fungerat mycket väl och det levererar fortlöpande stora besparingar för det allmänna.

En fråga som ofta lyfts fram av apoteksaktörerna är att de vill att det ska ske ändringar för att gynna läkemedelsdistribution via apotekens egen partihandel. Det finns idag inget som hindrar apoteken för att bedriva en sådan verksamhet, varför det inte behövs någon ytterligare reglering på detta område. Dessutom skulle en sådan reglering omöjliggöra den mycket effektiva modellen med ”månadens vara” som har sparat mycket pengar, och risken för bristsituationer skulle öka. Så denna fråga behöver heller inte utredas.

Men, det finns däremot frågor som skulle behöva utredas grundligt. Några av dem är stora och strukturella, men ack så viktiga för att skapa framtidens apoteks- och läkemedelsmarknad. Högkostnadsskyddet för läkemedel är definitivt en sådan fråga.

Som läkemedelsförmånen ser ut idag skulle man – lite raljant – kunna säga att den i allt större utsträckning omfattar äldre läkemedel med låga priser som de flesta skulle kunna betala hela kostnaden för, medan de nyare – och i vissa fall dyra – läkemedlen i allt större utsträckning hamnar utanför. Dessutom finns uppfattningen hos såväl patienter och förskrivare om att ”alla läkemedel som behövs ska finnas inom förmånen.” Sammantaget skapar detta ett glapp och hur det ska hanteras är en central fråga, både för sjukvården och för den enskilda patienten. Här behövs verkligen en utredning om hur ett framtida högkostnadsskydd ska se ut och vad det ska omfatta.

En annan angelägen fråga handlar om framtidens handel med läkemedel. All varuhandel utvecklas just nu mycket snabbt, i form av alltmer e-handel. Det är troligt att läkemedel i allt större utsträckning kommer att beställas via nätet, och det bör utredas vilka aktörer som ska kunna leverera läkemedlen direkt hem till patienterna, och vilka regler som då ska gälla. Det är en framtidsfråga, och det är dags att ta tag i den.

Till sist, men definitivt inte minst viktigt, behövs det tas fram konkreta förslag till hur vi ska kunna minska den felaktiga läkemedelsanvändningen, såväl i form av över- och underanvändning som rent felaktig användning. Detta borde vara ett prioriterat område för regeringen, och både patienternas liv och hälsa såväl som samhällsekonomin är beroende av att vi lyckas lösa denna fråga på ett bättre sätt än tidigare. Detta skulle därför behöva vara en helt central fråga för en kommande utredning.

Med den detaljerade kunskap vi inom läkemedelsbranschen har om såväl hur läkemedelsförsörjningen fungerar som vilka eventuella brister som finns, så vill vi vara med och diskutera och bidra till att en ny apoteksutredning ska bli så bra och fokuserad – och nyttig! – som möjligt.