"Läkemedel måste nå Ukrainas befolkning"

"Läkemedel måste nå Ukrainas befolkning"

Ukrainas behov av läkemedel och andra medicinska produkter är enorma. Samtidigt är det förenat med stora svårigheter och risker att få in läkemedel i ett land under rådande krig. Vi behöver humanitära korridorer för livsviktiga transporter – och de behövs nu, säger Anders Blanck, Lifs vd i en ledare i Life-time.

Den ryska invasionen av Ukraina har nu pågått i över en vecka och kriget för med sig ett oerhört lidande för befolkningen i landet. Många har dödats, ännu fler har skadats, och antalet människor som flyr till grannländerna ökar för varje dag som går. Vi inom läkemedelsbranschen har fördömt den ryska aggressionen så starkt vi kan, och vi känner djup solidaritet med den hårt prövade ukrainska befolkningen.

Det råder ett humanitärt nödläge mitt i Europa, och vi som arbetar med att utveckla, tillverka och tillhandahålla läkemedel för att rädda liv och förbättra människors livssituation har just nu en mycket viktig uppgift – att se till att läkemedel når fram till befolkningen i Ukraina.

Man ska komma ihåg att Ukraina är ett stort land med fyra gånger så stor befolkning som Sverige. Även i ett normalläge är Ukrainas läkemedelsförsörjning beroende av en mycket stor läkemedelsimport från EU-länder och från andra delar av världen. Men just nu är det svårt att överhuvudtaget få in läkemedel i landet. Vid Ukrainas gränser står lastbilar med viktiga mediciner stilla i köer, liksom laster med andra viktiga förnödenheter. Krigssituationen förändras ständigt och det är mycket svårt och förenat med stora risker att få fram transporter av läkemedel till destinationer runt om i landet.

Vår europeiska branschorganisation EFPIA har bett EU att verka för att få till stånd humanitära korridorer för transportflyg som innebär att läkemedel och annan viktig materiel för sjukvården kan flygas in. Humanitära korridorer behövs för att sjukvården i Ukraina ska kunna ge patienter den vård de behöver.

Hälso- och sjukvårdsmyndigheterna i Ukraina har skickat en lista till EU och till läkemedelsbranschen med de läkemedel som just nu är mest prioriterade. Det handlar bland annat om läkemedel för traumavård av krigsskadade, om olika antibiotika, smärtstillande läkemedel och insuliner. Men behoven är stora av alla typer av läkemedel och vacciner, och inte endast i Ukraina utan även i de grannländer som just nu tar emot alla som flyr kriget. Därför genomför branschen nu en snabb kartläggning bland läkemedelsföretag i Europa kring vilka läkemedel som finns i lager och vilka volymer som kan doneras. Det är ett arbete som samordnas med EUs nya krismyndighet HERA.

Samordning är ett nyckelord. Vi på Lif arbetar nu med de utmaningar som det medicinska stödet till Ukraina innebär, dels i samverkan med de svenska myndigheterna på området, dels med EFPIA på europeisk nivå. Det råder i dag ingen brist på insamlingsinitiativ för att hjälpa Ukrainas befolkning. Samtidigt måste man ha respekt för att den stora svårigheten ligger i att få hjälpen att nå fram, och när det gäller läkemedel måste samordning ske på europeisk nivå via HERA. I Sverige finns det också oklarheter i regelverket kring möjligheter för företag att donera läkemedel. Det är förstås viktigt att detta klargörs och vid behov åtgärdas så snart möjligt, och detta pågår även inom Regeringskansliet vilket är mycket bra. Ukrainas befolkning kan inte vänta.