Biobanksutredningens förslag stärker Sverige som forskningsnation

- Biobanksutredningen som presenterades idag ger precis rätt signaler för att stärka Sveriges position som forskningsnation, säger Richard Bergström, VD i LIF – branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen. Forskningen kommer att underlättas genom att utredningen föreslår ökade möjligheter för forskningen att få tillgång till de vävnadsprover som finns i biobanker.

- Utredningen markerar behovet att tydliga krav och regler, vilket vi helt stödjer. Men det är välgörande att man lägger en rad förslag som upphäver de hinder som finns i nuvarande lagstiftning när det gäller internationellt forskningssamarbete.

- Förutom ökad tillgänglighet och spårbarhet, stärks samtidigt provgivarens rätt att bestämma över sina egna prover. För de prover som tas i samband med läkemedelsföretagens kliniska prövningar, kommer hanteringen att underlättas betydligt. Detta stärker Sverige som prövningsland, vilket är centralt eftersom vi gradvis under en följd av år har sett en urholkning av den traditionellt starka kliniska forskningen i Sverige, avslutar Bergström.

Biobanksutredningens förslag kan laddas ned från Statens Offentliga Utredningar www.sou.gov.se

Kontakt:
Karin Eriksson, forskningsdirektör LIF