Bojkott olämpligt i läkemedelsfrågor

En grupp allmänläkare har gått ut med en uppmaning att bojkotta läkemedel från företaget Bayer. TT har rapporterat om bojkotten, vilket idag har publicerats i ett stort antal tidningar.

Initiativet bottnar i läkarnas missnöje med en upplysningskampanj från företaget med syfte att uppmärksamma testosteronbrist hos män.

– Bojkott är en olämplig åtgärd. Patienter måste kunna känna sig trygga att det bara ligger medicinska värderingar bakom läkarens val av läkemedel, inte politiska eller andra åsikter hos den enskilde läkaren, säger Anders Blanck, VD för LIF.

Läkemedelsverket har nyligen kommit fram till att kampanjen i fråga inte utgör förbjuden marknadsföring till allmänheten enligt lagen. LIFs etikansvarige har också kommit fram till att kampanjen ligger inom LIFs etiska regelverk.

– Kampanjen har varit omdiskuterad och kritiserad framförallt från delar av läkarkåren, och den diskussionen måste branschen vara öppen för. Vi utgår dock ifrån att ansvarskännande läkare fortsätter att förskriva de läkemedel de ser är rätt för den patient de har framför sig, säger Anders Blanck.

Kontakt:
Pär Tellner, Compliance Officer, LIF