Dramatisk minskning av försäljningen av originalläkemedel

De senaste siffrorna för läkemedelsförsäljningen visar att en allt mindre del av försäljningen tillfaller de företag som forskar fram nya läkemedelsbehandlingar, säger Anders Blanck, VD i LIF. Det är ohållbart om Sverige verkligen vill vara ett land som värnar forskning och strävar efter att ha en livskraftig Life Science-sektor.

Förra året var det första där läkemedelskostnaderna i Sverige minskade. Den trenden fortsätter, visar siffrorna för det första kvartalet. Den totala försäljningen den senaste tolvmånadersperioden minskade med 827 miljoner kronor (-2,7 %).

– Det mest dramatiska tappet är för originalläkemedel som inte är parallellimporterade, säger Anders Blanck. De senaste tolv månaderna har minskningen varit 2,2 miljarder kronor. Det innebär en minskning på 12,4 procent. Hur man än ser på det så är detta dramatiska siffror.

– Att läkemedelsförsäljningen minskar på detta påtagliga sätt, samtidigt som allt mer av försäljningen tillfaller de som parallellimporterar läkemedel, utgör en stor utmaning för de forskande läkemedelsföretagen. Att därutöver en stor statlig utredning har lagt ett konkret förslag om ytterligare besparingar genom att införa så kallad internationell referensprissättning pressar branschen extremt hårt. Detta går stick i stäv med regeringens ambition att stödja innovation inom Life science-området, säger Anders Blanck.

Bakgrund:
Det finns i huvudsak två skäl till minskningen. Det ena är effekten av patentutgångar och det generiska utbytet. Det andra – och allvarligare – är den ytterst begränsade användningen av nya innovativa produkter i den svenska sjukvården.

Det generiska utbytet av läkemedel på apotek bidrog till att de offentliga läkemedelskostnaderna (läkemedelsförmånen och slutenvården) minskade med 697 miljoner kronor och de patentutgångar som skedde under året bidrog med ytterligare 239 miljoner kronor i besparingar (siffror från mars 2013, löpande tolvmånadersperiod). Totalt minskade de offentliga läkemedelskostnaderna med 1 140 miljoner kronor som en följd av alla prisjusteringar på läkemedel.

Den andra förklaringen till de minskade kostnaderna för läkemedel i Sverige är att det tar lång tid innan nya läkemedel börjar användas i vården. Andelen nya läkemedel – mätt som läkemedel introducerade under de föregående 5 åren – utgjorde bara 8,4 procent av läkemedelsföretagens totala försäljning. Tre fjärdedelar av läkemedelsföretagens intäkter kommer från försäljning av läkemedel som introducerades innan millenniumskiftet.

Under samma period (mars 2013, löpande tolvmånadersperiod) har försäljningen av parallellimporterade originalläkemedel ökat med 1,2 miljarder kronor (30,8 %) och försäljningen av generika har ökar med knappt 300 miljoner kronor (6,6 %). Denna utveckling medför stora strukturella förändringar på den svenska läkemedelsmarknaden. Försäljningen av parallellimporterade läkemedel har aldrig tidigare utgjort så stor andel av den totala läkemedelsförsäljningen (17,7 %).

Kontakt:
Anders Blanck