Fass gratis i mobilen

Läkemedelsinformationen på Fass.se kan nu nås även från mobiltelefoner. Till att börja med nås läkemedelstexterna i Fass, Patient-Fass och Fass Vet (om läkemedel för djur), inklusive aktuella priser och information om läkemedelsförmånen (högkostnadsskyddet). Ytterligare funktioner kommer att tillföras kontinuerligt. Det är avgiftsfritt att använda fass.se på mobiltelefonen, liksom på webben. Endast trafikavgifter till mobiloperatören tillkommer. Adressen är mobil.fass.se. – Läkemedelsindustrin fortsätter sin satsning att göra läkemedelsinformation brett tillgänglig, säger Per Manell, apotekare och chef för Fass-verksamheten vid Läkemedelsindustriföreningen, LIF. – Vi har redan investerat i en databas som är tillgänglig dygnet runt sedan 2001 och som förser bl.a. vård, omsorg och apotek med aktuell information rakt in i många IT-system. På så sätt garanteras att informationen är aktuell, fortsätter Per Manell. – Nu ser vi till att man oavsett om man har dator eller mobiltelefon kan nå läkemedelsinformation. För ytterligare information: Per Manell, chef för Fass-verksamheten, 0705 900 300. Den första Fass-boken gavs ut 1966, följdes av Fass Vet. om läkemedel för djur 1973 och kompletterades med Patient-Fass 1983. Den senare var världsunik då den gav allmänheten tillgång till skriftlig läkemedelsinformation om alla läkemedel. Sedan 2001 finns texterna i de tre böckerna på Läkemedelsportalen Fass.se tillsammans med ytterligare information om läkemedel och läkemedelsanvändning. Fass.se har över 4 miljoner besökare per månad och förser allmänhet, patienter, anhöriga, vård, omsorg, apotek m.fl. med aktuell och kvalitetssäkrad läkemedelsinformation. Fass.se saknar motsvarighet i något annat land. Fass.se uppdateras dagligen. För Fass.se svarar Läkemedelsindustriföreningen, LIF, som är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har drygt 60 medlemsföretag vilka står som tillverkare för 92% av alla läkemedel som säljs i Sverige.