Niels Abel Bonde,   Anna-Lena Engwall, Andrea Sambatti, Michelle Werner
Niels Abel Bonde, Anna-Lena Engwall, Andrea Sambatti, Michelle Werner

Fyra nya ledamöter till LIFs styrelse

Vid LIFs årsstämma 2018 har fyra nya ledamöter invalts i styrelsen. Niklas Karlberg (Novartis) fortsätter som ordförande och Malin Parkler (Pfizer) blir ny vice ordförande.

Styrelseordförande Niklas Karlberg vill särskilt lyfta fram styrelsens tunga internationella profil:

- Genom styrelsen får vi som branschorganisation men också Sverige som land tillgång till kompetenser och erfarenheter som är helt ovärderliga för oss, våra ledamöter har oftast arbetar i flera olika länder och deras företag är aktiva på många marknader.

Styrelsen består av 13 medlemmar och de fyra nya är:

Niels Abel Bonde, VD, Novo Nordisk
Anna-Lena Engwall, VD, Shire
Andrea Sambatti, VD, Boehringer Ingelheim
Michelle Werner, marknadsbolagschef, AstraZeneca Nordic-Baltic

Omvalda styrelseledamöter är:

Marc Gailhardou, VD, MSD
Anna-Kaija Grönblad, VD, Sanofi
Lars Johansson, VD, Janssen-Cilag
Niklas Karlberg, VD, Novartis
Niclas Karlsson, VD, GSK
Lauri Lindgren, VD Amgen
Linn Mandahl Skepp, VD, AbbVie
Malin Parkler, VD, Pfizer
Johan Ström, VD, Biogen

- Ett av våra viktigaste mål under 2018 är det fortsatta arbetet med att se till att svenska patienter ska få bättre tillgång till innovativa läkemedel, berättar Malin Parkler. Det gör vi bland annat genom att arbeta för att det ska bli enklare för läkemedelsföretagen att göra kliniska läkemedelsprövningar i den svenska hälso- och sjukvården, men också genom att förbättra den svenska marknadens förutsägbarhet och transparens, inte minst vad gäller processerna för introduktion av läkemedel i Sverige.