”Höj straffen för handel med förfalskade läkemedel”

– Vi ser en ökande handel med förfalskade läkemedel, och det etablerar sig även i Europa. Vinsterna för kriminella kretsar är enorma, riskerna för upptäckt är mindre än för motsvarande brott gällande narkotika och dopingpreparat, och patienter utsätts för väldiga risker, säger Anders Blanck, vice VD för Läkemedelsindustriföreningen LIF. – Det är inte rimligt att försäljning av förfalskade läkemedel har väsentligt mindre straffsatser än handel med dopingpreparat. – Straffsatserna i Sverige bör öka, och det har vi idag framfört till regeringen. Det får inte vara så att det är ”säkrare” för kriminella att satsa på handel med förfalskade läkemedel än för motsvarande brottsliga hantering av dopingpreparat, säger Anders Blanck. Det är att ge alldeles fel signal. Bakgrund: Förfalskade läkemedel är en stadigt ökande internationell företeelse. Flera fall har rapporterats även i Sverige den senaste tiden, bland annat i Angered där två män nyligen greps för bland annat brott mot läkemedelslagen, och i Märsta där fyra personer är misstänkta för grova narkotikabrott men också för att ha sålt läkemedelsklassade varor för stora belopp. Läkemedel som inte säljs den legala vägen saknar hela den säkerhetsmodell som finns för legala läkemedel. De kan vara felaktigt tillverkade, med orena beståndsdelar. De kan även innehålla rätt aktiv substans, men i felaktig dos. De kan även vara rena bluffprodukter som helt saknar aktiv substans. Osäkerheten är stor, men likafullt ökar handeln med förfalskade produkter. Patienter som skadas, eller inte får det rätta innehållet i sin medicin, på grund av förfalskade läkemedel har ett mycket svagare rättskydd än den som använder läkemedel från den legala handeln. Läkemedelsindustriföreningen LIF deltar i ett internationellt arbete mot förfalskade läkemedel, som bland annat omfattar att ta fram ännu säkrare märkning av förpackningar som möjliggör spårning av enskilda förpackningar och som försvårar förfalskning. Kontakt, LIF: Anders Blanck Tel 070 – 215 4307 Anita Finne Grahnén Tel 0705 – 15 93 99