Läkemedelsindustriföreningen, LIF inför ett kvalitetsmärke för Internetsidor med läkemedelsinformation

Allt fler söker information om hälsa, sjukdomar och läkemedel på nätet. Resultatet blir oftast långa listor med ospecificerade dokument från en mängd källor och kvaliteten på webbsidorna är mycket varierande. Det är därför viktigt att det tydligt framgår vem eller vilka som står bakom informationen. LIFs medlemsföretag följer idag ”Regler för läkemedelsinformation”, ett etablerat regelverk för information om läkemedel. Nu tar branschen ytterligare ett steg mot tryggare informationssökning på Internet och introducerar därför en egen kvalitetsmärkning. Kvalitetsmärkningen innebär att nya kriterier införs som hjälper till att klargöra att det som finns på den aktuella sidan är vetenskapligt korrekt, att det är aktuell och uppdaterad information, och det är tydligt vem som står bakom uppgifterna. – Det är viktigt att tydligt ange för dem som använder Internet vem som står bakom informationen och vilka regler webbsidan måste följa, säger Cecilia Kennerfalk på LIF, som har lett projektarbetet. Märkningen hjälper till att övervinna en del av svagheterna med informationssökning på nätet, och den är därför till gagn för patienter och anhöriga. De formella kriterierna för kvalitetsmärkningen är: Företag som använder LIFs kvalitetsmärkning underställer sig ”Regler för läkemedelsinformation”. Reglerna innebär att företagen alltid är skyldiga att ge balanserad, saklig och aktuell information om läkemedlens egenskaper, verkningar och användning. Identitet och öppenhet. Det ska klart framgå av sajten vem som är avsändare, samt företagets adress och e-postadress. Vetenskaplig korrekthet. All medicinsk information på sajten ska vara godkänd av den person som har det medicinska ansvaret för informationen. Webbansvar. Det ska klart framgå hur man kommer i kontakt med webbansvarig för sajten. Aktualitet. Datum för senaste uppdatering av information ska tydligt anges på varje sida/avdelning. Att reglerna efterföljs övervakas fortlöpande av läkemedelsindustrins oberoende granskningsinstanser, d v s IGM (Informationsgranskningsmannen) och NBL (Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation) Idag har drygt 60 sidor LIFs kvalitetsmärke och fler är på väg. Kontakt: Cecilia Kennerfalk, projektansvarig för kvalitetsmärkningen, LIF Tel 0708-53 92 96 Jan Ström, Kommunikationsdirektör LIF Tel 0708-74 34 78 Läkemedelsindustriföreningen, LIF, är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har drygt 60 medlemsföretag vilka tillsammans svarade för cirka 85% av den totala försäljningen av läkemedel i Sverige 2004. Läs mer om LIF och LIFs kvalitetsmärke på www.lif.se.