Läkemedelsindustrin kommenterar Morgan Johanssons utspel om svensk influensavaccinproduktion

- Läkemedelsindustriföreningen LIF välkomnar Morgan Johanssons avsiktsförklaring idag om att bygga en svensk eller nordisk vaccinfabrik, säger Richard Bergström, VD i Läkemedelsindustriföreningen, LIF. - Både målsättningen och modellen är mycket intressanta, fortsätter Bergström. Att planera ett samarbete mellan staten och ett läkemedelsföretag för att skapa den nödvändiga vaccinfabriken är en modern metod, där båda parter kan bidra. Dessa så kallade ”public private partnerships” används allt oftare för stora investeringsprojekt som involverar kunskap som finns hos de privata företagen. Men det handlar inte bara om ett partnerskap för att få fram finansiering. Som framgår av en rapport från Socialstyrelsen nyligen är det centralt att en eventuell svensk produktionsanläggning ska kunna använda den senaste typen av framställningsmetod, som bygger på bioteknologisk produktion där man använder cellodling i stället för den hittills vanliga, men omständiga och långsamma metoden med odling i hönsägg. Den cellbaserade teknologin måste licensieras från företag med kompetens inom området. - Flera av LIFs medlemsföretag har redan varit med i förhandsdiskussioner med regeringen i förberedelserna för dagens beslut. Vilket företag som i slutänden kan bli aktuellt är naturligtvis inte en fråga för LIF att kommentera, och projektet är heller inte i det skedet än. Läkemedelsindustriföreningen noterar bara att det finns ett flertal företag med kunskapen och kompetensen för att vara partners i ett sådant projekt som folkhälsoministern vill skapa, avslutar Richard Bergström. Kontakt: Richard Bergström, VD i LIF Tel 070 – 745 2974 LIF är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har drygt 60 medlemsföretag vilka står som tillverkare för 92% av alla läkemedel som säljs i Sverige.