LIF kommenterar Olle Stendahls utredning om klinisk forskning: "Bra, men inte tillräckligt utmanande"

Regeringens utredare om den kliniska forskningen, Olle Stendahl, lämnade fredagen 15 februari sitt delbetänkande ”Världsklass! - Åtgärdsplan för den kliniska forskningen” (SOU 2008:7). LIFs VD Richard Bergström har deltagit som expert i utredningen och lämnar följande kommentarer: – Förslagen är ett steg på vägen, men dessvärre har Olle Stendahl ännu inte hunnit ta fram en strategi för hur vi kan bli världsbäst på klinisk forskning. För att Sverige ska kunna konkurrera måste vi jämföra oss med dem som är bäst, från USA till Asien. En sådan plan behövs för att behålla vår läkemedelsindustri, stötta de spirande företagen samt locka hit nya aktörer. – Dessa frågor kommer att belysas i utredningen nästa steg, men riskerar därmed att komma för sent för att påverka regeringens arbete med en forsknings- och innovationsproposition, fortsätter Bergström. – Som i så många andra utredningar har utredaren varit tvungen att söka kompromisser snarare än de riktigt kraftfulla förslag som i det här fallet krävs för att i grunden stärka Sveriges position. Föreslagen i betänkandet kännetecknas av undfallenhet mot landstingen, framförallt i fråga om hur de s.k. ALF-medlen skall hanteras, fortsätter Bergström. ALF-medlen utgör statens största bidrag till klinisk forskning och delas ut till landstingen som en ersättning för det "intrång" som läkarutbildningen utgör. Till skillnad från övriga statliga medel som fördelas efter kvalitetsgranskning, förfogar landstingen i princip fritt över dessa medel. – Detta bidrar inte till att skapa "spets" och global konkurrenskraft, menar Richard Bergström. LIF välkomnar satsningarna på forskarskolor samt tanken på offentlig-privata partnerskap för att satsa på implementering av ny kunskap i sjukvården. – För läkemedelsföretagen är det A och O att sjukvården är intresserad av och premierar forskning och införande av ny kunskap. Sjukvården är en del i vårt innovationssystem, säger Richard Bergström. Kontakt: Richard Bergström, VD i LIF 070-745 2974