LIF lanserar Kommissionen för jämlik vård

LIF – branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen – lanserar i dag en Kommission för jämlik vård med representanter från politik, forskning, fackliga organisationer och oberoende debattörer.

– Ojämlikheten i vården är inte bara geografiska olikheter mellan olika landsting, som LIF presenterat flera utredningar om de senaste åren, säger Anders Blanck, VD i LIF. Det handlar också om genusskillnader, åldersskillnader, socioekonomiska skillnader och frågor om skillnader beroende på etnicitet.

– Vi anser att frågan måste tas på större allvar, och tillsätter därför en Kommission för jämlik vård. Den får i uppgift att utreda, främja debatt och föreslå åtgärder. Ojämlikheten i vården har stora kostnader, förutom att den drabbar patienter och svenskarnas förtroende för sjukvården. Det måste gå att göra mer.

– Vi hoppas att Kommissionen kommer att göra skillnad, säger Anders Blanck.

Kommissionens slutsatser och förslag ska presenteras sommaren 2012.

Kommissionens ledamöter:
Ilija Batljan (ordförande) chef för samhällsfastigheter, Rikshem. F. d. oppositionslandstingsråd och kommunalråd (S)
Hans Bergström
, docent, journalist och fristående kolumnist
Laura Hartman
, Analys- och prognoschef Försäkringskassan
Anders Milton
, läkare och tidigare regeringens psykiatrisamordnare
Johnny Munkhammar
, riksdagsledamot (M)
Annelie Nordström
, Ordförande Kommunal