Pressinbjudan: Sjukvården är ojämlik

Hälso- och sjukvården kan inte leva upp till lagens portalparagraf om god vård på lika villkor åt hela befolkningen. Den vård som ges beror bland annat på var man bor, på ålder, kön, etnicitet och på socioekonomisk ställning.

Välkommen till pressträff om den hittills mest omfattande kartläggningen i Sverige kring en av dessa faktorer: regionala orättvisor i tillgång till läkemedel. En ny rapport, som konsult- och analysföretaget IMS Health har tagit fram på uppdrag av LIF, visar på mycket stora skillnader över landet i behandling av patienter inom sex allvarliga sjukdomar: Alzheimers sjukdom, osteoporos, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), reumatism, MS och bröstcancer. Seminariet arrangeras av Dagens Samhälle, Lif och IMS Health i samverkan.

Torsdagen den 28 oktober i Kungliga biblioteket, Humlegården.

Pressträff, kl 9.00-9.45

Medverkande: Bengt Anell
och Tommy Ståhl, IMS Health, Agneta Nordberg, professor, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet och Anders Blanck, vice vd, Lif och Mats Edman, chefredaktör Dagens Samhälle, med flera. Tacksam för anmälan till pressträffen till jan.strom@lif.se.

Seminarium, kl 10.00-13.00  Medier är även välkomna till seminariet.

Moderator: Per-Gunnar Holmgren

Inledning. Mats Edman, chefredaktör Dagens Samhälle.

10.10 IMS Health presenterar den hittills mest omfattande kartläggningen av regionala orättvisor i tillgång till behandling. Ledande läkare inom några av de sex sjukdomar kartläggningen omfattar, fördjupar diskussionen: Hur kan skillnaderna förklaras, och vad betyder detta i hälsa?

11.15 Diskussion om den ojämlika vården:
Anders Andersson (KD), ledamot socialutskottet, Riksdagen
Roger Molin, biträdande avdelningschef Vård och hälsa, SKL