Regeringens branschsamtal inom läkemedelsområdet: Läkemedelsindustriföreningen LIF välkomnar nationella kvalitetsjämförelser i vården

– För den forskande läkemedelsindustrin i Sverige är det oerhört glädjande att det i presentationen av regeringens branschsamtal om läkemedelsindustrin idag framgår att landstingen erkänner att deras kvalitetsarbete måste utvecklas, och att detta är av betydelse för näringslivet, säger Richard Bergström, VD i LIF. – Landstingen har en central roll för att skapa rätt miljö för den forskande läkemedelsindustrin, och för ett bra innovationsklimat i Sverige. Detta är till nytta såväl för patienterna som för landets ekonomi. – Nu är landstingen med på vagnen, vilket också framgår av Kommun- och Landstingsförbundets VD Håkan Sörmans artikel på SvD Brännpunkt idag, säger Richard Bergström. Regeringens branschsamtal inom läkemedels- och biotekniksektorn, med deltagare från bland annat Kommun- och Landstingsförbundet, industri, universitet, forskningsstiftelser och fackliga organisationer, ledde idag till publiceringen av rapporten ”Läkemedel, bioteknik och medicinteknik – en del av det innovativa Sverige”. Den är en katalog av många olika initiativ som nu skall diskuteras vidare, bland annat i ett dialogforum som skall mötas regelbundet. – LIF hade gärna sett mera konkreta förslag på kraftfulla satsningar på medicinsk forskning i regeringens plan, säger Richard Bergström. Men vi anser att genombrottet på kvalitetsområdet, tillsammans med den breda fortsatta dialogen kring ett stort antal olika delområden som nu är planerad, innebär en nationell samling av stor betydelse för industrins framtid i Sverige. – Det är i sjukvården som industrin forskar fram och ska prova ut sina produkter, och det är där läkemedlen används. Därför är det så välkommet att vi alla nu står bakom det centrala villkoret att vi vill ha ”en hälso- och sjukvård som är kvalitetsorienterad, kostnadseffektiv och som efterfrågar och anammar innovation”. Kontakt: Richard Bergström, VD LIF, Tel 070 – 745 29 74 Anders Blanck, vice VD LIF, Tel 070 – 215 43 07 Jan Ström, Kommunikationsdirektör LIF Tel 0708 – 74 34 78