Välkommen till LIFs seminarier under Almedalsveckan

30 juni & 1 juli, Wisby Strand Congress & Event

Under årets Almedalsvecka arrangerar LIF totalt sex seminarier. Seminarierna täcker in ett brett spektrum avaktuella ämnen:Från situationen för den enskilde patienten till strukturella frågor kring finansiering och läkemedelspolitik.

Samtliga seminarier är kostnadsfria och kräver ingen föranmälan. Seminarierna arrangeras på Wisby Strand Congress & Event

Tisdag 30 juni

8.30-10-00 Ska kroniska problem mötas med kroniska lösningar?

Hur hanterar vården sina "kroniska" problem kring ekonomi och resurser och vad kan göras för att lösa dem istället? Arrangeras i samarbete med IFL/Handelshögskolan

10.30-12-00 Gräddfil åt alla

Den socialdemokratiske debattören Widar Andersson ger sin syn på framtidens välfärd i en nyutgiven bok i en skriftserie från LIF. Boken debatterar han därefter med Johnny Munkhammar som skrev den första boken i serien. Beställ böckerna på LIFs hemsida >>

14.15-15.15 Läkemedelsgenomgångar - ett dyrt spektakel?

Är det möjligt att öka äldres livskvalitet och samtidigt minska kostnaderna i såväl kommunernas som landstingens budget? Enligt vissa är läkemedels-genomgångar lösningen medan andra förespråkar nya metoder. På seminariet lyfter vi fram lyckade modeller. Arrangeras i samarbete med Sveriges Farmacevtförbund.

15.30-17.00 Bättre läkemedelsanvändning med IT-stöd

Läkemedel är viktiga för behandling av många sjukdomar, men fel använda kan de ge stora skador. Idag finns många IT-lösningar som med små insatser kan effektivisera läkemedelsanvändningen. Hurförbättrar vi IT-användningen för attöka patient-säkerheten? Arrangeras i samarbete med Swedish Medtech

Onsdag 1 juli

9.00-10.15 Fokus på nationella riktlinjer och uppnådda behandlingsresultat för KOL-vården

LIF har jämfört hur den faktiska behandlingen av KOL ser ut i förhållande till riktlinjerna. Resultatet är bitvis nedslående, många får inte den rekommenderade vård de behöver. Vem har ansvaret för att minska skillnaderna mellan riktlinjer och verklighet?

10.45-12.00 Fokus på utmaningar inom demenssjukvården

Demenssjukdom påverkar samhället ur flera aspekter. Framförallt kostar omvårdnaden stora pengar för kommunen. Det finns mycket att göra för de drabbade, men undersökningar visar att endast 3 av 10 patienter får någon behandling. Hur kan situationen förbättras?

Ladda ner program

Utförliga program i pdf-format:

+Kroniska problem -
Kroniska lösningar

+Gräddfil åt alla

+Läkemedels-
genomgångar

+Läkemedel och IT-
stöd

+Fokus på KOL-
vård

+Fokus på demens-