För få svenskar prioriterar återhämtning

Hälften av svenskarna anser att det är viktigt att avsätta tid för att kraftsamla sig inför den stressiga vardagen. Helst genom träning eller promenader. Det alarmerande är däremot att två av fem svenskar inte avsätter tillräckligt med tid för återhämtning, det visar Lifes årliga rapport Hälsobarometern.

Mycket på jobbet, ett svårt familjepussel och höga krav att prestera – både från andra och sig själv – kan vara starka orsaker till stress. Främst uppkommer stress genom en obalans i tillvaron och när inte tillräcklig tid läggs på återhämtning. Vi behöver återhämta oss minst två gånger per dag, både fysiskt och mentalt. Men att prioritera återhämtning är svårt när livets andra måsten går före.

Trots att hela 65 procent av svenskarna anser att sömn och återhämtning är viktigt för att förbättra sin psykiska hälsa, uppger endast hälften att de avsätter tillräckligt med tid för att återhämta sig. I åldern 31–40 år svarar en tredjedel att tiden inte räcker till. De som är absolut bäst på att prioritera återhämtning är personer i åldern 51–65 år där hela 68 procent svarar att de avsätter tid för återhämtning.

– Eftersom vi lever i ett samhälle där det konstant är ett högt tempo med många krav inom både jobb och vardagsliv är det viktigt att förstå hur betydelsefullt återhämtning faktiskt är. Om du bara kör på i högt tempo hinner kroppen inte alltid varna dig utan plötsligt har stressen och de många kraven satt sina spår. Därför vill vi poängtera vikten av att få in enkel återhämtning i vardagen så att du ger kroppen den kärlek som den behöver, säger Maria Ring, Marketing Manager på Life.

Samtidigt visar Hälsobarometern att kvinnor är bättre på att avsätta tid för återhämtning än vad män är. För att kraftsamla sig är träning eller att ta en promenad de mest populära metoderna.

Tre knep för återhämtning i vardagen

1. Använd din kalender
De flesta har en kalender antingen privat eller på jobbet. Ett enkel men väldigt effektivt knep är att schemalägga återhämtning i din kalender. Det kan handla om fem minuter per dag där du släpper det du gör och bara fokuserar på dig själv.

2. Prioritera träning
Enligt Hälsobarometern är träning i topp när svenskarna ska återhämta sig vilket är otroligt positivt. Träning kan många gånger ses som ett stressmoment att få in i vardagen. Men regelbunden träning och fysiska aktiviteter är ett effektivt sätt för återhämtning. Släpp alla krav och tankar genom att vara i nuet under träningen och svettas bort dina bekymmer.

3. Frisk luft ska inte underskattas
En kort promenad på lunchen ute i den friska luften gör susen för både kropp och skäl. Släpp jobbet och lägg fokus på dig själv och njut av dagsljuset. Ett annat enkelt sätt att få in en promenad är genom att hoppa av bussen eller tåget en hållplats tidigare än du behöver. Gör det enkelt för dig själv att prioritera återhämtning.

Ta del av Hälsobarometern 2022 här: https://www.lifebutiken.se/om-life/life-halsobarometer

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Ring, Marknadschef, Life
E-Mail: maria.ring@lifeeurope.com