GaitLine Bronze CL Black / White / Paloma

Life börjar sälja norsk designsko med unik sulteknologi

Life börjar sälja den norska succéskon GaitLine. Ambitionen har varit att utveckla världens bästa promenadsko där stort fokus har lagts på att ta fram en klassisk design. Resultatet är en sko med genomtänkt teknisk funktionalitet där en unik sulteknologi ska hjälpa människor att gå på rätt sätt utan att göra avkall på design.

I och med den ökade urbaniseringen tar sig de flesta i dag fram på hårda, släta underlag av asfalt, betong eller golv. Det innebär att rörelserna blir monotona vilket kan medföra att fötterna, liksom resten av kroppen, felbelastas. Flera studier antyder att muskel- och skelettbesvär i knän, höfter och rygg kan bero på felställningar i fötterna och fel i fötternas rörelsemönster. Därför är GaitLine-skorna konstruerade så att kroppsvikten fördelas optimalt i fotens olika delar och bidrar till en bättre samverkan i hela rörelseapparaten.

Utvecklad av rörelseexpert
GaitLine är utvecklad av Håvard Engell – en av världens ledande experter inom balans, koordination och gång. Efter en karriär som professionell balettdansör och fem års studier inom biomekanik och motorisk kontroll arbetade han på Olympiatoppen, där han ansvarade för teknik, koordination och arbetet med att förebygga skador. De idrottsutövare han har arbetat med har tillsammans vunnit mer än 300 OS- och VM-medaljer. Genom sin 40 år långa erfarenhet har Håvard skaffat sig en unik förståelse för fotens betydelse för hälsan och prestationsförmågan. Hans samlade erfarenhet ligger till grund för att utveckla världens bästa sko för den stående och gående människan - GaitLine.

− De flesta vill ha en sund kropp och en hälsosam livsstil. Våra skor ska stimulera till rörelseglädje, samtidigt som de ska se så bra ut att man vill ha dem på sig varje dag. Vi är glada att ha ingått ett samarbete med Life i Sverige eftersom vi vill knyta oss till en partner som har samma strävan som vi, nämligen att hjälpa människor att få ut mer av sin potential och uppleva en bättre vardag, säger Andreas Engell, VD GaitLine AS.

Till att börja med kommer Life att sälja GaitLines sneakers, sandaler och boots. Alla modeller från GaitLine har sulor med den patenterade SGL ™-teknologin (the Sensory GaitLine). Det är sulans unika utformning som gör att alla ben och leder i foten kan röra sig på ett optimalt sätt, samtidigt som kroppsvikten fördelas korrekt. Rek. pris från 1799 SEK.

Besök oss gärna på www.gaitline.com eller www.lifebutiken.se

För mer information, högupplösta bilder eller intervjuer är ni välkomna att kontakta:

GaitLine AS
Lill Jakobsen
Head of Marketing & Communication
Mobil + 47 40 000 962
www.gaitline.com

Fanny Broms Seving
PR- och eventansvarig
Mobil +46 (0)70-679 57 98
www.lifebutiken.se

Om GaitLine
GaitLine är en innovativ norsk skotillverkare som grundades 2012. Företaget har utvecklat en avancerad och unik sulteknologi som hjälper människor att stå och gå på rätt sätt. GaitLines vision och affärsidé baseras på kunskapen om att många muskel- och ledbesvär kan relateras till fötterna och att detta kan orsaka belastningsskador i hela kroppen. GaitLine vill hjälpa människor till en bättre vardag genom att erbjuda en sko som är bra för kroppen och som samtidigt har en snygg och tidlös design. Läs mer på www.GaitLine.com

Om Håvard Engell, grundare
GaitLines grundare, Håvard Engell, har över 40 års erfarenhet av biomekanik och motorisk kontroll. Engells långa karriär som professionell balettdansör har givit honom många praktiska erfarenheter av det mänskliga balanssystemet. Efter många år på Norges Idrottshögskola jobbade Engell i 15 år för Olympiatoppen. Där ansvarade han för utvecklingen av teknik, balans, koordination och skadeförebyggande åtgärder för 30 norska landslag. De idrottsutövare han tränade under denna period tog fler än 300 OS- och VM-medaljer. De senaste tolv åren har Håvard arbetat med fysisk hälsa, koordination och skoteknologi. Det är under denna period Håvard utvecklat den patenterade Sensory GaitLine-teknologin (SGL ™) som är integrerad i GaitLines alla skomodeller.

Om Lars Undli, designer
Breakdansaren, graffitikonstnären och sneakersamlaren Lars Undli, även känd som Pay2, har ett brinnande intresse för detaljer när det gäller skornas material, form och färg. Lars började med breakdans och graffitti 1984 och är fortfarande aktiv. Han är flerfaldig norsk mästare i breakdans, skandinavisk mästare och tillsammans med sin grupp Atomic B-Boys har han hela fyra gånger representerat Norge i Battle of the Year. Lars har även gjort en rad graffittiverk nationellt och internationellt och betraktas som en levande legend inom hiphopkulturen i Norge. Lars började intressera sig för skor (sneakers) på tidigt 90-tal och har en privat samling på cirka 500 par.