Life rekryterar koncernchef från Apoteket

Nordens ledande hälsokedja Life har rekryterat Wictoria Glans till posten som koncernchef. Hon är i dag affärsområdeschef för e-handel på Apoteket och tillträder sitt nya uppdrag i sommar. Nuvarande koncernchef Gunnel Åkerman fortsätter i en senior rådgivande roll och tillträder som styrelseledamot.

Valet av Wictoria Glans som ny koncernchef avspeglar Lifes digitala ambitioner. Med 300 butiker i Sverige, Norge och Finland är Life redan Nordens ledande hälsokedja. Branschens mest effektiva och attraktiva e-handel blir en naturlig del av satsningen framåt.

– Wictoria Glans är en kommersiellt driven ledare som ser förändring och utveckling som självklara framgångsfaktorer. Hennes breda erfarenhet inom detaljhandel med fokus på digital handel och transformation gör henne till en perfekt match till Life, säger Thommy Nilsson, styrelseordförande, Life Europe AB.

För Wictoria Glans, som är 47 år och har en mångårig bakgrund inom finans, retail och e-handel, är uppdraget som koncernchef för Life en chans att bidra med kompetens och erfarenhet till en dynamisk bransch i stark tillväxt.

– Jag är glad och stolt över att få denna möjlighet. Life är en stark och uppskattad aktör på samtliga marknader där man är verksam. Tillväxten i hälsobranschen är fortsatt mycket hög och med hjälp av alla fantastiska medarbetare, franchisetagare och samarbetspartners har Life en unikt stark möjlighet att fortsätta att utvecklas på den resa som påbörjades för mer än 20 år sedan, säger Wictoria Glans, tillträdande koncernchef för Life Europe AB.

Avgående koncernchef Gunnel Åkerman har varit verksam i Life sedan 2008. Hon tog över som koncernchef i november 2017. Efter ett framgångsrikt arbete med att etablera en enhetlig koncernstruktur med starka värderingar och gemensam företagskultur tar Gunnel Åkerman nu plats i Lifes styrelse och kommer även vara aktiv i koncernen som senior rådgivare.

För mer information, vänligen kontakta:
Thommy Nilsson, styrelseordförande, Life Europe AB