Så får du skinande hy likt stjärnorna

Sommaren närmar sig med stormsteg och det är dags att uppdatera hudvårdsrutinen. Önskar du dig lika härligt glow som Jennifer Lopez och Julia Roberts i sommar? Life’s hälsoexperter tar inspiration från stjärnorna och tipsar om de bästa produkterna för att ge huden en extra boost.

År 2022 är året då man vill vara snäll mot huden. Den tidigare supertrenden som handlade om att exfoliera huden med starka peelingar har bytts ut mot fokus på återfuktning och glow. Peeling är fortfarande på tapeten men ska nu göras med betydligt mildare och snällare produkter som framhäver hudens naturliga lyster och är mer skonsamt mot hudens barriär. Med inspiration från Hollywood är beauty-världen inne i en period där naturligt är bäst. Både när det kommer till make-up och i valet av hudvårdsprodukter. Det finns flera fördelar med naturlig och ekologisk hudvård. Det är både bra för hälsan och resultatet på huden men även för miljön.

– När man väljer produkter för sin hy fokuserar man väldigt ofta enbart på det yttre. Men vi vill poängtera att ett riktigt glow och hälsosam hy startar på insidan. En välbalanserad kost och en hälsosam vardag är minst lika viktigt för att du ska kunna uppnå en skinande och välmående hy, säger Maria Ring, Marknadschef på̊ Life.

Ibland kan det vara bra att förnya sin hudvårdsrutin och experimentera med olika ingredienser och rutiner för att hitta det som passar din hy bäst. Saknar du inspiration? Nu kan du kika på vilka rutiner som stjärnorna tycker funkar bra. Kanske hittar du något som även passar för dig.

Ta inspiration från stjärnorna:

Inifrån och ut
Hälsa kommer inifrån och ut. Precis likadant är det för din hy. Mår du bra på insidan kommer det att speglas på din hy, vilket Jennifer Lopez anammat. Hennes hemlighet till skinande hy är nämligen att alltid få in tillräckligt med sömn. Faktum är att sömn behövs för hudens cellförnyelse och hjälper din hy att bygga kollagen vilket ser till att du bibehåller en spänstig och elastisk hud.

Infraröd bastu
Vill du testa en lite mer lyxig rutin för att uppnå glänsande hy kan du följa Jennifer Anistons tips. Hon passar nämligen på att unna sig en stund i infraröd bastu ett par gånger i veckan och upplever att det har förändrat hennes hy. Jennifer är däremot även väldigt försiktig när det kommer till solen. Precis som Paris Hilton så använder stjärnan alltid SPF och försöker hålla sig ifrån solen så gott det går. Något som deras hy tackar dem för.

Anti-age
Retinol är en ingrediens som har blivit otrolig populär. Både Sandra Bullock och Julia Roberts är flitiga användare. Retinol som är en form av vitamin A och har många bra egenskaper, bland annat anti-aging. Detta eftersom retinol ökar kollagenet i huden vilket minskar antalet rynkor och har ett mindre rynkdjup.

Kosttillskott ersätter inte en varierad kost. Det är viktigt med en balanserad kost och hälsosam livsstil.