TikTok-trenden du inte vill missa

Ännu en trend har uppkommit genom plattformen TikTok. Nu är det ”Clean Girl Aesthetic” som är den stora trenden. Men vad är egentligen en Clean Girl och hur blir du en?

Den tjejen som verkar ha livet under kontroll med en naturlig look, skinande hy och hår som faller precis rätt utan ansträngning – det är en Clean Girl. Den heta trenden har blivit att få till en Clean Girl estetik som handlar om mer än bara en look, utan en hel livsstil.

Looken för en Clean Girl kretsar mycket kring minimalism och kan liknas vid en uppdaterad version av ”no makeup makeup”-trenden. Ansiktsprodukterna ska se naturliga ut och framhäva dina redan existerande drag. Fuktkrämer, ögonsbrynspomade, läppbalsam och svag rouge och/eller bronzer för lite färg är go-to’s för en Clean Girls sminkrutin. Ett viktigt steg är även att alltid lägga ett lager solkräm med hög SPF för att skydda hyn mot solens strålar, året om. Men för att få ett den ultimata Clean Girl-looken är det viktigt att inte glömma bort att jobba inifrån och ut.

– Trender kommer och går men som näringsterapeut blir man extra glad när trender fokuserar på det naturliga inifrån och ut. Det är även en trend som de flesta kan hoppa på eller ta inspiration från. Att bejaka sin naturliga skönhet och förespråka ett liv i balans är något som vi på Life håller varm om hjärtat. Behövs tips och råd på hur man skapar en ”Clean Girl” livsstil hjälper vi självklart till, säger Linda Granquist, näringsterapeut på Life.

Clean Girl handlar inte bara om hur du sminkar dig och vilka produkter du använder utan hur du navigerar runt det vardagliga livet. Att vakna tidigt med ett yogapass och avsluta dagen med en varm kopp matcha-te och bok i handen i sitt rena och minimalistiskt inredda rum är en vanlig dag för en Clean Girl. Trenden främjar ett lugnt och väl omhändertaget inre som reflekteras i ditt yttre.

Lifes tips på produkter för en Clean Girl:

Hudvård
En bra hudvårdsrutin ska inte underskattas och är en viktig bas för en Clean Girl. Det är dock viktigt att ta hand om huden från insidan. Att dricka ordentligt med vatten är viktigt för en glowig och återfuktad hud och kosttillskott som Collagen Hyaluron Citronsmak bidrar till en spänstig hud som ger dig den bästa grunden för en naturlig look.

SPF
Solkräm är inte endast viktigt under sommaren utan året om för en välmående hy. Med en solkräm för ansiktet, som Sun Care Sun Fluid, är du inte endast skyddad mot solen utan blir samtidigt återfuktad och vårdad. Solskyddet kan användas för en jämnare hy samtidigt som det skyddar mot UV-strålning.

Skönhetssömn
En Clean Girl har en välfungerande och harmonisk rutin. Begreppet skönhetssömn är ingen myt utan under natten sker en ökad cellförnyelse även i huden. Sömnbrist kan även göra ringarna under ögonen mer framträdande eftersom blodcirkulationen tenderar att bli långsammare när vi sovit dåligt. Med lugnande tillskott som KSM 66 och Magnesium kan du förbättra din sömnkvalitet.