Behöver vi inte män längre?

Kvinnorna har utvecklat sin maskulina sida och männen sin feminina. Har det här lett till att vi blivit mer hela? Kan vi rentav bygga en spermiebank och eliminera ett kön nu? Vilket steg är nästa i evolutionen? Kanske det är dags att sluta fred nu och att även utvecklas från ”humandoings” till att faktiskt bli ”humanbeeings” – människor som är empatiska och tillåter sig att bara vara en större andel av tiden?

Nedanstående text är ett utdrag ur boken ”Nu har det skrivits en bok om manligt, kvinnligt, mänskligt”:

Vi människor har utvecklat olika delar av oss i takt med att samhället utvecklats, och i takt med att vi människor har haft ett allt större behov av att känna oss hela. När min mormor var ung så fanns det mycket tydliga uppdelningar av vem som skulle göra vad i en familj. Den här fördelningen hade i huvudsak med kön att göra.

En av pionjärerna när det gällde att försöka öka människovärdet för kvinnor i Sverige var Alva Myrdahl (1902-1986). Enligt min uppfattning var hon tongivande i att hjälpa kvinnor utveckla sin maskulina sida. Kvinnor hade historiskt varit undergivna serviceorgan som tagit hand om hem och barn, medan mannen var den store starke försörjaren.

Alva Myrdal engagerade sig starkt i debatten om kvinnors frigörelse. Hon ville skapa ett samhälle där kvinnor kunde delta på lika villkor i arbetslivet, och där männen skulle delta i hemarbetet. Hon medverkade i internationella organisationer för yrkeskvinnor (IFBP, International Federation of Business and Professional Women) och för kvinnor inom universitetsvärlden, IFUW (International Federation of University Women). Ett exempel på hennes inlägg i debatten om jämställdhet är boken Kvinnans två roller från år 1957. Kvinnor klädda i marinblå dräkter, välstrukna knytblusar och med en kalender av typen filofax nedstoppad i portföljen, började uppenbara sig på arbetsmarknaden. Deras uppsyn och utstyrsel kopierade männens.

På sjuttiotalet var det männens tur att utveckla sin feminina sida. En ikon för tiden utgörs av bilden på store, starke Hoa-Hoa Dahlgren med en naken baby på sin muskulösa arm. Många män sökte frigöra sig från kvinnorna. Det yttrade sig i långa hårsvall uppsatta i hästsvans, vildvuxna skägg och färgglada kläder som hawaii-skjortor och bermudas. De kostymklädda i Kungsträdgården i Stockholm blandades plötsligt med de färgglada. Alla färger blev faktiskt ett riktigt upplyftande inslag i gatubilden.

Om kvinnorna hade full tillgång till sin feminina sida, och sedan hade utvecklat den maskulina, och männen hade kommit ikapp så att även de hade kontroll på sina båda sidor. Vad resulterade det i? Min uppfattning är att vi skapade oberoende individer som klarade sig själva. Egentligen behöver inte kvinnorna männen eller vise versa annat än när det är dags för fortplantning. När det blir så här, vad händer då?

Texten ovan är hämtad ur Gaya Pienitzkas och Lennart Lindéns bok ”Nu har det skrivits en bok om kvinnligt, manligt, mänskligt” som finns att köpa till exempel via nätbokhandlarna www.adlibris.com  och www.bokus.com . Gaya är författare, föreläsare och en av huvudlärarna på Lifecap ABs coach- och terapeututbildningar, www.lifecap.se .

Lifecap AB

• kommunikation