En förebild i kvinnligt företagande skapar lycka via webben.

Gaya Pientizka är kvinnan som inte gav upp, trots att hennes satsning var nära att resultera i att att hon blev bostadslös. Första avsnittet av hennes egen E-terapi för att skapa mer lycka i livet är nu tillgängligt separat. Gaya är en förebild i hjälp till självhjälp och en av föregågarna när det handlar om att tillvarata de positiva möjligheterna med att använda internet för att må bättre.

Kognitiv terapi via webben har funnits länge i USA, men har först på senare tid blivit erkänd i Sverige som ett effektivt hjälpmedel för att skapa bättre mående. Lifecap är en av de verkliga föregångarna på området och Gaya själv har ett brett nätverk med terapeuter som Lifecap har utbildat under årens lopp. De terapeuter som Lifecap använder har själva egenupplevd erfarenhet av de områden som de är utvalda att ledsaga sina klienter igenom.

Gaya hävdar att terapeuten och den lösning som erbjuds blir mer trovärdig om terapeuten själv har gått igenom de problem som klienten sitter fast i. Att använda sig av E-terapi är betydligt billigare än att gå till en terapeut som tar emot individuellt och det går dessutom att genomföra terapin varhelst klienten vill, förutsett att det finns tillgång till internet. Gaya menar att det här är ett sätt att både spara tid och pengar. Det är självklart så E-terapin kan behöva kompletteras med ett eller flera personliga besök hos en terapeut, men när det sker har den som redan genomgått E-terapi redan tagit till sig en mycket kunskap om sitt problem och gjort en hel del arbete vilket brukar betala sig i form av att det inte behövs lika många "live-besök" hos terapeuten.

Redan nu finns E-terapi inom tre olika områden tillgängliga via Lifecaps hemsida och flera produktioner är på väg. Några av de fördelar som forskningen pekar på är att vi lättare tar till oss kunskap om vi repeterar, och med web-terapi som finns tillgänglig för klienten under en längre tid ökar sannolikheten för att bestående livsstils-förändringar kommer till stånd.