Snabbare tillfrisknande med kognitiv E-terapi mot ångest.

"- För att en behandling ska vara framgångsrik behöver patienten vara aktiv utanför terapirummet - det är där förändringen sker" enligt Hoa Ly, doktor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet (Källa Forskning & Framsteg nr 7/2015). Det ger en fördel för E-terapi (det vill säga web-baserad terapi) eftersom sessionerna kan repeteras valfritt antal tillfällen. Det går dessutom att arbeta i sin egen takt på en av klienten vald trygg plats.

Åsa Nilsson är Leg. Sjusköterska och kognitv terapeut (KBT). Hon har själv lidit av och medicinerat mot ångest i många år. Idag lever hon ett ångestfritt liv och leder framgångsrikt Lifecaps WEB-terapi för att hantera ångest. Åsa Nilsson säger: "- Jag tillfrisknade själv från ångest och kunde sluta medicinera med hjälp av en terapeut som utbildats hos Lifecap efter åtta år av medicinering. Efter den erfarenheten valde jag att själv utbilda mig på Lifecap. Det som gör Lifecaps satsningar på E-terapi unikt är att de terapeuter som leder KBT-sessionerna själva har egenupplevd erfarenhet av problemet som hanteras. Det är ganska vanligt att en psykolog/terapeut försöker hjälpa människor inom områden där de själva enbart har teoretisk kunskap. I Lifecaps fall handlar det om att även egen erfarenhet är viktig, Det här ger klienterna en trygghet i att terapeuterna har djup förståelse för hur det känns och det ger även hopp och en tro på att det är möjligt att tillfriskna.