Väl mycket träning eller kontroll av mat?

Susanne Fagerberg, som har tränat simning sedan hon var barn gästar Radio Roslagen i programmet "Fånga ditt liv med Lifecap" i kväll klockan 19.00 - 20.00, programledare Gaya Pienitzka. Susanne är idag utbildad kognitiv coach, 12-stegs- och beroendeterapeut, samt energiterapeut med inriktning terapeutisk hypnos. Hon vittnar om vikten av att ha en struktur som hjälper till att hålla en på rätt väg om man en gång har suttit fast i ett destruktivt beteende.

Susanne har själv inte haft problem med alkohol eller droger, men växte upp i ett hem där det konsumerades väl mycket alkohol på helger och vid andra högtider och ledigheter. Hennes båda föräldrar skötte sina arbeten och ingen i omgivningen verkade reagera, men för Susanne tappade tillvaron strukturen under helgerna. Löften som i vanliga fall hölls, glömdes bort och hon upplevde att det var svårt att förutsäga vad som skulle hända. Följden blev att hon kontrollerade det som kontrolleras kunde, sin egen kropp. Susanne berättar avskalat och öppet om sin karriär som simmare och om hur problem med maten utvecklades och om hur hon kom tillrätta med dem.

Idag ser Susanne sig själv som "beroende-person" vilket innebär att det lätt går till överdrift. När hon finner någonting som är intressant för henne är det lätt hänt att det uppstår en typ av besatthet. Med hjälp av en gynnsam struktur och med "målvakter" i sin vänkrets kan hon upptäcka i tid om hon är på väg att gå in i överdriven träning, matkontroll eller andra destruktiva mönster. Det program som ofta förknippas med alkohol- och drogproblematik har visat sig fungera för Susanne, hon har en struktur som hon lever efter och märker snabbt om hon är på väg in i ett "återfall".

Susanne är verksam i Stockholm, hon tar emot egna klienter, framförallt med inriktning på problematik som har med ätstörningar att göra. Hon samarbetar med andra terapeuter i landet och har också varit delaktig som bistående terapeut på Lifecaps Energiterapeututbildning, när det funnits deltagare som haft problem med ätstörningar. (Bilden illustrerar lärare och elever på Lifecaps 12-stegsterapeututbildning med examen HT 2013. Susanne är fjärde personen från höger)