Lifeplan lanserar digitala fullmakter i samarbete med Fullmaktskollen

Lifeplan har i veckan anslutit sig till Fullmaktskollen för sin fullmaktshantering, som en av de första aktörerna på marknaden. Detta innebär att Lifeplans användare nu kan aktivera pensionstjänsten på någon minut genom att signera sin fullmakt med BankID.

– Vi har länge arbetat för att digitalisera vår fullmaktshantering och är väldigt glada att detta är på plats med hjälp av Fullmaktskollen. Vi ser digitala fullmakter som ett viktigt steg mot en modern och kundorienterad pensionsbransch, säger Karl Erlandzon, VD för Lifeplan.

Fullmaktskollen lanserades i juni 2016 och ett flertal anslutningsprocesser med olika aktörer pågår. Lifeplan har i dagarna börjat använda sig av Fullmaktskollen för sin fullmaktshantering.

– Vi är glada att Lifeplan valt att ansluta sig till Fullmaktskollen och därigenom går över till en digital hantering av fullmakter, säger Marie Hosinsky, VD för Fullmaktskollen i Sverige AB.

Syftet med Fullmaktskollen är att underlätta och förenkla för konsumenter och företag att få överblick över sina fullmakter och dess giltighetstid. Användare kan signera och återkalla fullmakter via Fullmaktskollen. Tjänsten är kostnadsfri för konsumenter och företag och finansieras i stället via avgifter från bland annat försäkringsbolag och försäkringsförmedlare.

• benify
  • digital rådgivning
  • fondrådgivning
  • robotrådgivning
  • pensionsrådgivning
  • pension
  • lifeplan
  • fondråd
  • placeringsrådgivning
  • tjänstepension

Lifeplan är en digital pensionstjänst som erbjuder medarbetare på bland annat Ikea, ABB och E.ON placeringsrådgivning för hela sitt pensionskapital. Den algoritmbaserade rådgivningen är helt oberoende och baseras på vetenskap. Lifeplan grundades 2008 och har idag 130 000 medarbetare på 340 bolag anslutna.

Karl Erlandzon

Presskontakt CEO +46 739 795 597